Přes 100 tisíc hybridních priusů musí do servisu

Tokio - Japonská automobilka Toyota Motor svolá zhruba 106 tisíc hybridních vozů Prius k opravě kvůli závadě u řízení a převodovky. Opatření se bude týkat zejména Spojených států a Japonska a bude zahrnovat všechny vozy Prius první generace. Toyota houfně svolává své vozy k opravám už od roku 2009. Problémy jí způsobily například vadné plynové pedály.

Automobilka svolá 52 tisíc vozů v USA a téměř 48 tisíc vozů v Japonsku. Zbývající část svolávaných automobilů byla podle mluvčí podniku prodána v Británii a Německu.

Hybridní automobily kombinují různé druhy pohonu, nejčastěji benzinový a elektrický, což umožňuje úsporu pohonných hmot. Toyota je v prodeji hybridních automobilů jasnou jedničkou. Prius vstoupil na trh jako první hybridní automobil v roce 1997. Automobilka plánuje, že do poloviny dekády bude prodávat milion hybridních automobilů denně.

Toyota od roku 2009 kvůli potížím s nechtěným zrychlováním a dalším bezpečnostním problémům svolala po celém světě přes 14 milionů automobilů. Vyšetřování americké vlády před časem potvrdilo, že za zrychlování toyot mohou vadné plynové pedály a problémy s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat. Neprokázalo se tak podezření, že by k náhlému zrychlování vozů přispěla vadná elektronika.

Americký soud následně potvrdil, že majitelé toyot mohou automobilku ve Spojených státech zažalovat za pokles hodnoty vozů v důsledku technických problémů. Největší automobilka na světě už musela za nevyhovující způsob řešení tří svolávacích akcí zaplatit americké vládě pokutu 48,4 milionu dolarů (860 milionů korun), nejvíce, co kdy automobilky v Americe za prohřešky zaplatily.

Toyota je nyní největší automobilkou na světě. Podle některých analytiků by ji však letos mohli o vedoucí pozici v odvětví připravit konkurenti General Motors a Volkswagen. Toyota se totiž potýká s výpadky ve výrobě v důsledku březnového zemětřesení v Japonsku. Na renomé jí nepřidávají ani opakované svolávací akce.

Toyota na šanghajském autosalonu
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Eugene Hoshiko