Fiat se miliardové investice v Rusku nevzdává

Moskva – Fiat chce investovat v Rusku. Poté, co počátkem roku padla jeho dohoda s ruskou automobilkou Sollers, rozhodl se v zemi pokračovat na vlastní pěst. Podle informací agentury Reuters, která se odvolává na ruské ministerstvo hospodářství, hodlá italská automobilka do svých ruských aktivit vložit 1,1 miliardy dolarů. Ročně by z pásů nové továrny mělo sjíždět 120 tisíc aut.

Investice v Rusku je pro Fiat nutností. Pokud se na velkém ruském trhu chtějí automobilky prosadit, musí tam i vyrábět. Posvěcení tamních úřadů už Italové mají. „Připravili jsme dohodu, která by měla být podepsána ještě tento týden,“ uvedl zástupce ministerstva Dmitrij Levčenkov. Podle některých spekulací by italská automobilka měla stavět továrnu v Nižním Novgorodu, zatím to ale odmítla komentovat.

Fiat původně stál u rozmachu ruského automobilového průmyslu. Model 124 se tam koncem 60. let začal licenčně vyrábět a jako Lada nebo Žiguli se stal snem východoevropských řidičů. Továrnu chtěl později Fiat koupit, v souboji ho ale porazil francouzský Renault. Mezitím se navíc stal ruský trh nesmírně atraktivním. Zatímco v dobách socialismu tam auta moc na odbyt nešla, dnes je všechno jinak, z Ruska se stal největší trh v Evropě a automobilky ho nemohou ignorovat. V zemi už vyrábí třeba BMW, Ford, Volkswagen nebo i česká Škoda. Do továrny v Kaluze investovala v přepočtu 1,5 miliardy korun.

Vstup na ruský trh je ale poměrně komplikovaný. „Ruská vláda uzavírala v minulosti s velkými investory dohody, na základě kterých mohli počítat s výhodnými celními sazbami. Museli však plnit určité požadavky, a to minimální objem produkce 25 tisíc kusů a nejméně 30 procent komponent muselo být ruského původu,“ popsal analytik společnosti Cyrrus Jan Roh.

Od letošního roku je ale vše jinak. Na základě nařízení podporujícího automobilový sektor musí nyní zahraniční automobilky vyrobit ročně v Rusku 350 tisíc vozů. Teprve pak mohou dovážet komponenty, aniž by za ně musely platit clo.

Výroba škodovek
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24