Češi v dubnu utráceli

Praha – Obchodníkům se v dubnu dařilo, meziročně bez očištění o sezonní vlivy utržili o 2,7 procenta víc. Lví podíl na tom měl hlavně prodej automobilů, rychleji se ale v rukou zákazníků točilo také zboží krátkodobé spotřeby, především potraviny a nápoje a také tabákové výrobky. Uvedl to dnes Český statistický úřad.

„Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v dubnu zvýšily reálně meziměsíčně o 0,3 procenta a meziročně očištěné pouze o pracovní a kalendářní dny o 4,6 procenta,“ píše v čerstvé statistice ČSÚ.

Podle ekonoma Next Finance Vladimíra Pikory nicméně dubnový výsledek maloobchodu není zdaleka tak dobrý, jak by se na první pohled mohlo zdát. Důvodem je právě to, že tahounem růstu maloobchodních tržeb byl růst prodejů automobilů. „V pozadí toho růstu vidíme pouze to, že počátkem roku hodně firem měnilo svou automobilovou flotilu, nakoupilo nové vozy a tím to skončilo,“ zdůraznil Pikora. „Když se podíváme na tu statistiku do hlubšího detailu, tak vidíme, že lidé stále šetří, protože co se prodává kromě automobilů, jsou potraviny, ale ty se prodávají hlavně tam, kde jsou nějaké slevy,“ dodal.