Chyby ŘSD – kilometr D3 může stát přes půl miliardy

Praha – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle Nejvyššího kontrolního úřadu chybovalo při přípravě výstavby dálnice D3. Neposuzovalo totiž opodstatněnost staveb z hlediska investičních a provozních nákladů. Stavba dálnice, která má spojit Prahu, České Budějovice a státní hranici s Rakouskem, by se tak mohla řádně prodražit, varuje NKÚ.

Jen v letech 2006 až 2010 podle NKÚ vzrostly předpokládané náklady u 23 staveb o víc než polovinu. Vzhledem k tomu i k poznatkům z dalších kontrol existuje podle kontrolorů riziko, že předpokládané náklady na výstavbu D3 opět porostou.

„Příprava výstavby dálnice D3 trvá víc než 20 let, a přesto nebylo vyřešeno její vedení územím Středočeského kraje,“ konstatuje NKÚ. Ujasněny nebyly zdroje financování výstavby, ani nebyla závazně stanovena potřeba peněz na její pořízení, uvedl úřad.

Video Reportáž Jakuba Linky
video

Reportáž Jakuba Linky

Problémy se ale objevily i nedaleko Českých Budějovic. Třeba na trase Úsilné–Hodějovice byl původně naplánovaný 260metrový tunel. Okolní obce si ale prosadily, že pod zemí budou auta jezdit celý kilometr. Kvůli tomu stouply náklady o polovinu, téměř na 7 miliard korun. Tím ale prodražení dálnice na tomto úseku rozhodně nekončí. „Vzhledem k tomu, že se dostali pod hladinu  potoka, není možné zajistit gravitační odtok dešťových vod. A na tomto úseku bude třeba zvýšit roční provozní náklady tohoto tunelu o 69 milionů korun,“ upozornil viceprezident kontrolního úřadu Miloslav Kala.

Miloslav Kala, viceprezident NKÚ:

„Výsledek kontroly lze označit jako bibli nehospodárnosti a prohřešků v investiční výstavbě.“

Plánovaná celková délka dálnice byla 174 kilometrů, zatím jich ale stojí jen 17, tedy asi desetina. Průměrné náklady na pořízení představovaly 290 milionů korun za jeden kilometr. Jeden kilometr úseků, které teprve vzniknou, by měl stát dokonce 530 milionů korun.

Ředitelství silnic a dálnic se ale brání, kdyby neudělalo některé drahé změny, nemohlo by stavět. „ŘSD je povinné splnit požadavky vznesené při územních a stavebních řízeních, jinak by dálnice stavební povolení nedostala,“ zdůraznila mluvčí ředitelství Nina Ledvinová. „ŘSD na tento problém samo už dlouhodobě poukazuje,“ dodala.

Jenže podle NKÚ se ŘSD nesnaží šetřit ani jinak. Například vůbec nezavedlo úsporná opatření, která schválil už kabinet Mirka Topolánka. Šlo například o změkčení norem nebo o změnu v motivaci projektantů – ti už nemají dostat odměnu podle výsledné ceny projektu, ale právě podle úspor, kterých dosáhnou.