Americký slevomat Groupon míří na burzovní parket

New York - Americký slevový server Groupon míří na burzu. Svým veřejným úpisem akcií (IPO) hodlá získat až 750 milionů dolarů, tedy v přepočtu téměř třináct miliard korun. Po ruském vyhledavači Yandex se tak jedná o letošní druhý největší úpis akcií z oblasti technologických firem. Nedávno úspěšně vstoupil na burzu i americký profesní server LinkedIn.

Počet uživatelů Grouponu navíc stále roste. Zatímco v roce 2009 jich měl jen 152 tisíc, na konci letošního března se mohl chlubit 83 miliony zákazníků a úměrně s tímto počtem rostly i tržby. Ty se v loňském roce zvýšily více než dvacetkrát oproti roku 2009. Budoucí investory by tak mohla odradit jen půlmiliardová provozní ztráta.

Andrew Mason, generální ředitel Groupon

„Naše cesta k úspěchu bude,stejně jako u všech podobných společností, plná zvratů. Chvíle na výsluní se budou střídat s momenty naprostého šílenství. Nic jiného v průmyslu starém 30 měsíců ani nečekáme.“

„Tak silný růst uživatelů nebude trvat věčně. Obchodní model Grouponu je navíc lehce napodobitelný, a proto má v současné době už téměř pět stovek imitátorů. Na druhou stranu, Groupon nemá příliš vysoké náklady, a proto věřím v zájem investorů o jeho akcie,“ říká analytik společnosti Opus Research Greg Sterling.

Akciový trh láká i další firmy

Pozadu nezůstávají ani těžařské společnosti. Na trhy vstoupí také uhelný koncern Arch Coal. Emise necelých padesáti milionů akcií by mu podle očekávání měla vynést až 1,3 miliardy dolarů. Vlna veřejných IPO nejspíš jen tak neskončí. Navíc investoři se možná už brzy dočkají takových titulů, jako je Facebook, Zynga nebo Chrysler.

„Investoři hledají stále do čeho investovat, jsou tady volné finanční prostředky, takže dá se říci, že trh je v tuto chvíli pozitivně nakloněn těmto emisím a proto je logickým krokem, že i tyto společnosti se zkouší dostat na burzu,“ vysvětlil k vstupům firem na burzy makléř České spořitelny Martin Urban.