Prada míří na burzu, může získat až 43 miliard

Hongkong – Až 2,6 miliardy dolarů, tedy zhruba 43,3 miliardy korun, může za své akcie v primární nabídce na burze v Hongkongu získat italský oděvní dům Prada. Cena jedné akcie by se měla pohybovat mezi 4,07 dolary až 6,02 dolary. Výrobce šatů Miu Miu dává akcie na burzu v Asii, aby měl finance na expanzi na rychle rostoucím trhu.

Jedna z nejznámějších módních firem nabídne prostřednictvím veřejného úpisu (IPO) investorům přibližně 423 milionů akcií, tedy zhruba 16,5 procenta svého kapitálu. Prada se tak stane první italskou společností obchodovanou v Hongkongu, a bude-li emise úspěšná, také největší evropskou módní firmou.

Patrizio Bertelli, výkonný ředitel společnosti Prada

„Věříme v úspěšný rozvoj naší skupiny. Tímto krokem chceme využít příležitosti, které nám nabízí mezinárodní kapitálový trh.“

Své akcie v Hongkongu si Prada cení na vyšší částku než akcie jejích rivalů. Cenu primární nabídky určí Prada 17. června a obchodovat se s nimi v Hongkongu začne o týden později. Při vysokém zájmu akcionářů je firma ochotna uvolnit dalších 64 milionů akcií. Zisk chce Prada použít na další expanzi své značky.

I když Prada nevstupuje na domácí burzu, IPO by se jí mělo vyplatit

Rozhodnutí Prady vstoupit na asijské trhy, a nikoliv na domácí milánskou burzu vzbudilo vlnu emocí. IPO v Hongkongu firmě ale nejspíš přinese vyšší zhodnocení akcií. Podle analytiků sice firma riskuje, že přijde o část investorů z Evropy a USA, ale vzhledem k tomu, jaké může získat finance, jí to zřejmě nebude příliš vadit.

Hodnota nabídky odpovídá zhruba 27násobku ziskové předpovědi Prady na letošní rok. Podle analytika společnosti Aberdeen Asset Management Asia je cena vysoká, přesahuje-li 20násobek. „Výrobci luxusního zboží, jako Prada, ale mají na příštích 20 let před sebou solidní a očividný růst,“ podotkl s tím, že vstup do odvětví zavedených luxusních značek je pro nově příchozí těžký.

Do letošního ledna vyskočily roční tržby Prady o 31 procent na 2,05 miliardy eur (asi 50 miliard korun) a zisk se více než zdvojnásobil na 253,6 milionu. Značka Prada vznikla v roce 1913. Prada patří z 95 procent rodinám kolem generálního ředitele Patrizia Bertelliho. Jeho ženou je návrhářka Miuccia Prada.

Prada sází na čínský hlad po luxusu

Za poslední dekádu se podnik vzdal plánů pustit akcie na burzu již třikrát. Nyní ale sází na expanzi poptávky po luxusním spotřebním zboží v Číně. Odborníci předpokládají, že v roce 2015 se bude Čína podílet na světovém trhu s luxusním zbožím zhruba 20 procenty. Tržby za luxusní zboží v roce 2009 vystoupaly v Číně na deset miliard dolarů a do roku 2015 podle odhadů McKinsey & Company vzrostou na 27 miliard. „Do příštího roku plánujeme otevřít až osm desítek nových prodejen, 25 z nich právě v Asii a Pacifiku. Zbylé peníze použijeme na snížení dluhu,“ dodal Bertelli.