Světové aerolinky letos čekají chudý rok

Singapur – Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) předpokládá, že světové letecké dopravě letos klesne zisk na čtyři miliardy dolarů (66,6 miliardy korun). Číslo dnes zveřejnil ředitel IATA Giovanni Bisignani a jako důvod uvedl přírodní neštěstí, politické nepokoje a vysoké ceny paliv. Loni odvětví vydělalo 18 miliard dolarů.

Asociace aerolinií uváděla v březnu jako předchozí předpověď letošního zisku za celé odvětví 8,6 miliardy dolarů. Nyní odhad snížila kvůli následkům zemětřesení a tsunami v Japonsku, povstáním na Blízkém východě a vysokým cenám pohonných hmot.

Giovanni Bisignani, ředitel IATA:

„Přírodní katastrofy v Japonsku, nepokoje na Blízkém východě a v severní Africe plus výrazný nárůst ropných cen snížily očekávání zisku odvětví. To, že vůbec vyděláváme peníze během roku s takovou kombinací nevídaných šoků, je výsledkem velmi křehké bilance.“

Minulý měsíc se zvýšila cena ropy na světovém trhu na 115 dolarů za barel, když v únoru byla na 84 dolarech. Palivové náklady jsou tak podle Bisignaniho největší překážkou odvětví. IATA odhaduje, že celkové palivové náklady letos vzrostou o deset miliard na 176 miliard dolarů. Pohonné hmoty nyní tvoří přibližně 30 procent nákladů leteckých společností, když v roce 2001 byly na 13 procentech.

Aerolinky počítají s mírným růstem počtu cestujících

Podle aerolinek bude světová ekonomika pokračovat v růstu a pomůže dopad drahé ropy překonat. Počty cestujících se letos pravděpodobně zvýší o 4,4 procenta, zatímco v nákladní přepravě se očekává nárůst o 5,5 procenta. Obě předpovědi jsou ale nižší než v březnu.

„Korporátní sektor má bohatou hotovost, podniková důvěra je vysoká a světový obchod pokračuje v růstu,“ uvedlo sdružení. „Klíčovým rizikem tohoto výhledu je zpomalení světového hospodářského růstu,“ dodalo. Ziskovou marži odhaduje asociace na nízkých 0,7 procenta z tržeb 598 miliard dolarů. „Otázka ziskovosti je klíčovou pro jednotlivé aerolinky i pro to, aby překonaly tohle obtížné období, byť se mu nedá říkat krize, protože ty propady z roku 2009 a 2010 jsou prostě za námi,“ tvrdí analytik společnosti Patria Petr Kováč.

Problémy se nevyhnou ani Česku

Dopady přírodních katastrof i politické situace v severní Africe a na Blízkém východě se nevyhnou ani Česku. „Ne na té úrovni vnitroevropských letů, ale je to především otázka spojů, které se napojují do těchto směrů,“ vysvětluje Kováč.

Do IATA patří přes 230 leteckých společností, které se na pravidelné mezinárodní letecké přepravě podílejí zhruba 93 procenty. Údaje sdružení nezahrnují vnitrostátní přepravu a nepravidelné lety.

Rušení letů kvůli prachu ze sopky Grímsvötn uvěznilo cestující i na Ruzyni.
Zdroj: ČTK
Autor: Stanislav Peška