O koleje se budou možná znovu starat ČD

Praha - Devět let po oddělení Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) od Českých drah uvažuje ministerstvo dopravy o jejich opětovném sloučení do jednotného holdingu. Oznámil to ministr dopravy Radek Šmerda na dnešním setkání se zástupci Odborového sdružení železničářů. Spojení největšího železničního dopravce a správy železniční cesty požadují odbory delší dobu.

Inspiraci pro nové uspořádání na železnici vidí ministerstvo v sousedním Německu. Nově vzniklý holding by se měl podobat tamnímu drážnímu podniku Deutsche Bahn, jenž je schopný konkurovat velkým dopravcům z okolních států. „Jde nám o to, aby podniky na železnici byly co nejvíce sepjaté. Tato forma, jak se ve světě ukazuje, je nejefektivnější,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Podle Pejši se teď bude jednat o konkrétních legislativních úpravách, jak zajistit, aby spojení odpovídalo obchodnímu a evropskému právu. O propojení Českých drah a SŽDC se zatím zvažuje v teoretické rovině, konkrétní datum a skutečnou podobu holdingu zatím není možné předjímat, podotkl nicméně Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy. Podle něj by návrh, jak by mohl holding vypadat, mohlo ministerstvo předložit vládě do konce roku.

Holdingová struktura by podle Pejši vyřešila některé komplikace v provozu na železnici. „Jedna firma v současnosti spravuje koleje a udělá výluku, ze které poté má problémy druhá firma, která zajišťuje dopravu,“ řekl Pejša. V holdingovém uspořádání by podle něj obě provázané firmy musely více komunikovat, protože by se společně staraly o profit.

O plánu propojit České dráhy a SŽDC v holdingu mluvil loni na podzim Šmerdův předchůdce ve funkci ministra Vít Bárta. Podle jeho úvah by ale spojení nebylo úplné. Správa železnic by se rozdělila na dvě části. Menší z nich, která vlastní a staví koleje, by se mohla sloučit s Ředitelstvím silnic a dálnic, které má stejné úkoly v silniční výstavbě. Druhá větší část SŽDC, která má na starosti provoz na tratích, by se podle dřívějších Bártových plánů mohla stát dceřinou firmou nebo divizí Českých drah.

Správa železniční dopravní cesty se od Českých drah oddělila ke konci roku 2002 na základě zákona o transformaci Českých drah. Tato státní společnost nyní v tuzemsku spravuje síť železničních tratí, v polovině roku má od Českých drah převzít také řízení provozu na železnici. V současnosti zaměstnává přibližně 9 500 lidí, po začlenění výpravčích, signalistů, hláskařů a jiných zaměstnanců řízení provozu z Českých drah se jejich počet zhruba zdvojnásobí.