ČOI: Prohřešky ve třech čtvrtinách webových obchodů

Praha – S rostoucím zájmem o internetové obchody a s jejich stoupajícími tržbami vzrůstá i počet problémů, s nimiž se zákazníci setkávají. V prvním čtvrtletí tohoto roku zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI) porušení zákonů v 76 procentech kontrolovaných internetových obchodů. Nejčastějším prohřeškem bylo používání nekalých obchodních praktik.

ČOI letos od ledna do března zkontrolovala celkem 224 internetových obchodů a různé nedostatky zjistila ve 171 z nich. Za ně uložila 124 pokut v celkové hodnotě 457 600 korun. „Používání nekalých obchodních praktik bylo jedno z nejčastějších zjištění při kontrole internetových obchodů, a to v polovině případů. Další třetina zjištění se týkala neposkytnutí správných informací o podmínkách uplatnění reklamace nebo o právech kupujících při rozporu věci s kupní smlouvou,“ uvedla Fléglová.

Velice častým problémem bylo, že provozovatelé webových obchodů své zákazníky špatně informovali o jejich právu odstoupit od smlouvy během čtrnácti dnů, aniž by musel nakupující uvádět důvod. „Zákon říká 14 dní, odstoupení nemusí být písemné a nejsou tam stanoveny vůbec žádné podmínky. Podnikatelé právě toto právo dost často podmiňují všemi možnými dalšími podmínkami,“ informovala právnička ČOI Dáša Křemenová.

Nová praktika obchodníků? Pokuta za nic

Novou praktikou, jíž se obchodníci dopouštějí, je podle zjištění ČOI požadavek, aby zákazník v případě odstoupení od smlouvy zaplatil sankci. Smluvní pokuty si účtují také při pozdější platbě nebo opožděném vyzvednutí zásilky. „K tomu, aby mohla být uzavřena smluvní pokuta, je třeba, aby byla písemná smlouva, což v případě e-shopů není možné,“ upozornil právník z Občanského sdružení spotřebitelů eTest Miloš Borovička.

Úspěch internetových obchodů:

Tuzemské internetové obchody loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci celkově utržily rekordních 33 miliard korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží než v kamenných prodejnách, ale také pohodlí a úspora času. Internetové obchody navíc loni těžily ze snahy lidí nakoupit v době hospodářské krize zboží co nejvýhodněji. Spotřebitelé kvůli tomu více utráceli právě na internetu.

ČOI také spotřebitelům doporučila, aby se vyvarovali neuvážených nákupů v neověřených nebo anonymních internetových obchodech, které lákají na podezřele nízké ceny. Lidé by si před uzavřením smlouvy měli důkladně pročíst obchodní podmínky a faktury zaplatit až po dodání zboží.

„Také by neměli podceňovat důležitost kontroly údajů o prodávajícím, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou .cz se může ukrývat společnost se sídlem mimo země evropského společenství, od níž je vymáhání jakýchkoliv nároků nebo již samotné plnění uzavřené kupní smlouvy velmi problematické,“ upozornila Fléglová.