Cédéčko je přežitek, kapely hledají cestu, jak dál

Praha – Hudební průmysl v Česku bojuje o přežití. Cedéčko – hit 90. let – se přežilo, žádný nosič, který by kapelám sliboval solidní příjmy, je ale nenahradil. Vydavatelství, která bojují o přežití, se orientují spíše na zahraniční interprety. Těžké časy tak nastaly nejen veteránům tuzemské hudební scény, ale především mladým začínajícím kapelám.

Nelegální kopírovaní hudby z internetu donutilo české zpěváky i kapely změnit přístup k propagaci své práce. Za jejich největším výdělkem dnes stojí žívá vystoupení na koncertech nebo na firemních akcích. Cédéčka se z hlediska zisků propadla na poslední příčky a plní dnes spíš funkci reklamního materiálu. „Zlatá deska je za 5 tisíc prodaných cédéček, na Slovensku je to za 2 tisíce kusů. To je v tuto chvíli tragické. Cédéčko nemůžete považovat za něco podstatného pro příjem umělce, je to v podstatě dnes už reklamní nosič nebo zpráva o tom, že existuje,“ míní manažer známých osobností Lumir Mati.

Jeho slova potvrzují také statistiky. Celkový obrat prodejů cédéček v Česku spadl na 302 milionů korun. Přitom v devadesátých letech se v hudebním průmyslu prodejem nosičů protočilo přes 1,5 miliardy. „Profity z prodeje jsou samozřejmě menší a o dost menší. Počet stažení je dejme tomu kolem 100 tisíc a originální desku si koupí naši fanoušci v počtu asi 20 tisíc,“ potvrdil Nikolas Grigoriadis z kapely Kryštof.

Kapely hledají peníze jinde

Peníze z prodeje cédéček kapelám samozřejmě chybí. Podle Matěje Homoly z kapely Wohnout si ale interpreti musí poradit a hledat nové cesty. „Musí prostě najít jinou cestu. Nejvíce vyděláváme z koncertů, z živého hraní. Což mi přijde takové férové. Kolik na vás přijde lidí, podle toho je váš honorář vysoký,“ uvedl.

Podle odborníků prodělávají nejvíce lidi v pop music. Obvykle se jedná o konkrétní skladbu, která utkví v posluchačově paměti. „V případě, že je to nějaké žánrové CD, může to být jazz nebo metal, mají lidé trochu jiný postoj. Uvědomují si, že nákupem CD, podporují kapelu,“ podotkl Mati.

Není tajemstvím, že změna způsobu podnikání na hudebním trhu v Česku výrazně poznamenala i hudební vydavatelství. Ročně kvůli nelegálnímu stahování a čím dál větší propagaci tvorby přes internet přicházejí o miliónové zisky. Začínají se proto více zaměřovat na propagaci zahraničních titulů. Ty se v rádiích hrají téměř samy a vyžadují minimum nákladů. To je špatná zpráva nejen pro stávající, ale především začínající interprety na domácím trhu.

Brněnský Majáles
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24