Šmerda odložil přesun tisíců železničářů do SŽDC

Praha - Chystaný převod téměř deseti tisíc zaměstnanců Českých drah na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) ministr dopravy Radek Šmerda podle serveru E15 odložil. K 1. červenci měly tisíce lidí, kteří mají na starosti provoz na železnici, hromadně změnit zaměstnavatele. Ministerstvo stanovilo nový termín na 1. září.

„Je potřeba dotáhnout sociální aspekty celé změny, aby v SŽDC nevznikly dvě kategorie zaměstnanců,“ prohlásil Šmerda. Převodem takzvané živé dopravní cesty, tedy například výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů má být završen proces transformace české železnice.

Škatulata na dráze navrhl Bárta

Počátkem února schválil návrh exministra dopravy Víta Bárty na přesunutí 9 500 zaměstnanců Českých drah do SŽDC Nečasův kabinet, proti převodu se staví železniční odboráři. Tzv. mrtvá dopravní cesta, tedy samotné koleje a údržba, přešla pod SŽDC v létě 2008.

V lednu 2003 rozdělila České dráhy na dnešní České dráhy a.s. a SŽDC tehdejší vláda. Následovalo oddělení nákladní dopravy do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo v prosinci 2007. Hlavním argumentem pro tyto kroky bylo zvýšení efektivity v podobě snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb. Vláda rovněž hovořila o liberalizaci železničního trhu a zprůhlednění podnikatelského prostředí na české železnici. Podle tehdejších zástupců vlády bylo smyslem změn i vytvoření rovných podmínek na dráze pro všechny dopravce.

Ministerstvo dopravy v současnosti uvažuje o vzniku železničního holdingu, ve kterém by se České dráhy znovu propojily se Správou železniční dopravní cesty. Spojení největšího železničního dopravce a správy železniční cesty požadují odbory delší dobu.