Stávka skončila. Doprava se vrací do normálu

Praha - Čtyřiadvacetihodinová stávka v dopravě, která měla být největším podobným polistopadovým protestem, skončila. Do normálu se tak postupně vracejí jak železniční spoje, tak také městské hromadné dopravy. Obavy z blokád a dopravního chaosu ve velkých městech vzaly už během dne za své. Celých dvacet čtyři hodin byla omezená jen pražská hromadná doprava, v dalších místech během odpoledne postupně ožívala. Na demonstraci a pochod hlavním městem dorazilo jen několik stovek protestujících. Odbory jsou ale s průběhem stávky spokojené.

Úderem půlnoci skončila odborářská stávka v dopravě proti vládním reformám. Začala o půlnoci ze středy na čtvrtek. Vyhlásila ji Koalice dopravních odborových svazů (KDOS). Podporovaly ji obě velké odborové centrály. Odborová konfederace uspořádala v Praze mítink, odborová asociace zase pochod metropolí. Do stávky se zapojily podle policie asi dva tisíce lidí, ale od blokád odboráři upustili. Stávku a podpůrné akce označili předáci za vítězství. Vládě prý dokázali, že jsou schopni protesty zorganizovat a dotáhnout je do konce.

Po dvaceti čtyřech hodinách, kdy v celé republice stály vlaky a vůbec poprvé nejezdilo po celý den ani pražské metro, se doprava pomalu vrací do normálu. Hned o půlnoci, když stávka skončila, se na trať vydalo sedm dálkových vlaků, které čekaly na ukončení protestu, z Prahy tři, z jiných stanic čtyři. Jako první se rozjel rychlík Šírava, který čtyři minuty po půlnoci opustil olomoucké hlavní nádraží. Odcestovala s ním i většina cizinců, které stávka na 24 hodin přinutila zůstat v Olomouci. Zároveň do Čech dorazily první dálkové spoje ze zahraničí, mimo jiné rychlík Excelsior ze Slovenska a Metropol z Budapešti i od Berlína. Další osobní spoje vyrazily vzápětí již podle platného jízdního řádu.

Video Reportáž Terezy Kručinské a Lenky Drmotové
video

Reportáž Terezy Kručinské a Lenky Drmotové

Petr Šťáhlavský, mluvčí ČD

„Provoz je v tuto chvíli jako každý jiný den, jako by včera ani stávka nebyla.“

Rychlému obnovení provozu na železnici pomohla dohoda mezi Českými drahami a odbory. Díky ní se začalo znovuobnovení provozu technologicky připravovat už před půlnocí. Od deseti hodin večer se například už nakládal autovlak, který odjel krátce po půlnoci z Prahy do Košic.

Provoz obnovily i MHD v Praze, Brně a dalších městech

Městská hromadná doprava se také vrací po stávce k normálu. V Praze, Brně či Ústí nad Labem vyjely první noční spoje. Metro se v metropoli už také rozjelo. „V současné době jsou již některé noční tramvajové a autobusové linky na svých pravidelných trasách. Další linky začínají postupně najíždět na své trasy. Noční provoz tramvají a autobusů bude následně zajištěn podle pravidelných jízdních řádů,“ uvedl krátce po půlnoci na svých webových stránkách pražský dopravní podnik.

I v Brně noční autobusy vyjely v 00:00 od hlavního nádraží do ostatních městských částí moravské metropole. Prostor před nádražím byl na rozdíl od středeční půlnoci alespoň zčásti zaplněn lidmi. Z okrajových částí směrem do centra se krátce po půlnoci vydaly i autobusy v Ústí nad Labem.

Podle Nečase stávka přispěla jen k většímu napětí v zemi

Podle premiéra Petra Nečase byl protest politický. Přispěl jen k většímu napětí v zemi a způsobil hospodářské škody. Nečas i ve čtvrtek zopakoval, že kabinet od reformních záměrů neustoupí, o parametrech je ale připraven jednat. Odboroví předáci se ale zmiňují už o dalších nátlakových akcích, pokud by vláda jejich požadavek nebrala vážně. Mohly by prý být ještě razantnější než čtvrteční stávka. Předák Dufek v rádiu Impuls večer uvedl, že by další střet mohl být v září v době přípravy státního rozpočtu na příští rok.

Nečas je dále také toho názoru, že stávka způsobila hospodářské škody. Některé podniky a obchodníci už je začali sčítat. Jen na dráze údajně překročily sto třicet milionů korun. Podle předáka Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka je to malá daň za to, že se třeba podaří v Česku „dotáhnout reformy do takového konce, aby byly přijatelné i pro chudší lidi“. Odboráři tvrdí, že vládní reformní návrhy by zhoršily život většiny obyvatel země.

Stávku v Praze podpořili odboráři pochodem a shromážděním

Nejvypjatější okamžiky vcelku poklidné akce se odehrály před ministerstvem financí, když si s průvodem nespokojených lidí přišel pohovořit šéf úřadu Miroslav Kalousek. Odboráři tvrdí, že šlo z jeho strany o provokaci a chtějí o věci diskutovat na pondělní schůzce tripartity.

Účastníci pochodu Kalouskovi spílali a dávali mu najevo svou nespokojenost, když padaly nadávky, ale i rajčata nebo vejce. Žádné z nich ale ministra netrefilo. Strhla se ovšem tlačenice, která si vyžádala zásah antikonfliktního týmu. Podle policie strkanice vznikla ve chvíli, když se přítomní, včetně protestujících a novinářů, začali tlačit ke Kalouskovi, aby získali jeho vyjádření.

Protestní akce začala ráno, krátce po 08:00 vyrazil z Tyršovy ulice průvod asi 300 až 350 lidí. Směřoval na shromáždění na Palackého náměstí. Odtud dvoutisícový průvod vyrazil přes ministerstvo financí k Úřadu vlády, kde demonstranti po poledni vysypali otýpky slámy a protest ukončili.

Stávka se více než obdobné akce v minulosti stala také terčem vtipů a recesistických akcí. Lidé si nejčastěji vyměňovali nejrůznější parodické obrázky, zejména na sociálních sítích a internetových serverech. Do hry se po dvou letech vrátila píseň Modré čepice, kterou populární písničkář Jaromír Nohavica složil u příležitosti železářské stávky. Ujal se i protest proti stávce, který organizátoři svolali na Facebooku. Stovky lidí tak v pražské zastávce Dejvická odmítly vystoupit ze soupravy posledního metra.

Co vlastně odborářům vadí?

U reformy důchodů odborářům vadí další zvyšování věku pro odchod do penze i takzvaný opt-out, tedy možnost převést část odvodů ze státního důchodového systému do vlastního spoření u fondů. Ve zdravotnické reformě předáci kritizují zvyšování spoluúčasti pacientů a stanovení standardu a nadstandardu, za který by si člověk měl platit. Staví se i proti zrušení daňového zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů, tedy třeba stravenek. Premiér uvedl, že kabinet chce svými reformami zemi modernizovat. Zvyšování spoluúčasti pacientů či vlastního spoření na důchod je prý nutné, jinak by zdravotnický a sociální systém nebylo do budoucna možné udržet.

Zda odboráři najdou s vládou po stávce společnou řeč, se může ukázat už v pondělí. Sejde se totiž tripartita, na které budou ministři, předáci a zaměstnavatelé jednat mimo jiné o daňové reformě či o části reformy zdravotnické.