Internet čeká revoluce – .microsoft nebo .apple místo .com

Singapur - Internet čeká velká revoluce. Týkat se bude internetových domén na konci adres. Ty už nebudou muset nutně končit zažitými zkratkami jako .com, .org či .net. Místo nich se budou objevovat i jména podniků a obchodních značek. V budoucnu by tak neměly být výjimkou adresy s koncovkami jako .apple či .marlboro. Změnu, kterou někteří odborníci označují jako začátek nové éry internetu, dnes oficiálně posvětilo Internetové sdružení pro přidělování jmen a čísel (ICANN).

„Jedná se o největší změnu ve jménech domén od vytvoření .com před 26 lety,“ komentoval rozhodnutí ICANN ředitel společnosti IT Digital Brand Services Theo Hnarakis.

Obecných koncovek v internetových názvech, tedy domén nejvyššího řádu jako .org či .com, je nyní 22. Dalších zhruba 250 koncových domén patří jednotlivým státům či územím. V novém systému se očekává několik stovek dalších domén nejvyšší úrovně v kategoriích podle odvětví či regionů. Mohly by se začít objevovat během příštího roku.

Video Reportáž Vandy Kašové a Jana Beránka
video

Reportáž Vandy Kašové a Jana Beránka

Nová doména nebude zadarmo

Nová doména ale vůbec nebude levnou záležitostí. Poplatek je 185 tisíc dolarů, tedy v přepočtu více než tři miliony korun. „Pro malé firmy a pro jednotlivce je to naprosto prohibitivní částka, o což asi taky šlo,“ míní odborník na IT Petr Koubský.

Společnost ICANN dodala, že spustí globální program, aby zvýšila povědomí o příležitosti vytvářet domény s novými jmény. Organizace i jednotlivci budou muset dokázat legitimní nárok na jméno, které chtějí koupit. ICANN za tímto účelem najala stovky externích konzultantů, kteří budou žádosti posuzovat.

Petr Koubský, pogramový ředitel Tuesday Business Network:

„Musíme si uvědomit, že velké korporace budou zřejmě chtít domény nejenom na svou obecnou značku, ale i na značky jednotlivých výrobků. Představme si něco jako Procter & Gamble nebo Unilever, kolik značek mají pod sebou, tam už se dostáváme k docela velkým a zajímavým penězům, které i tyto velké korporace pocítí.“

Generální ředitel ICANN Rod Beckstrom na konci minulého týdne uvedl, že vlastníci ochranných obchodních známek pozorně sledovali to, jak bude nový režim fungovat. Vedle velkých obchodních jmen se předpokládá, že si zažádají o registraci i další organizace, velká města či komunity.

Také se předpokládá, že vlastníci koncových domén budou udržovat jejich provozní centra, aby se vyhnuli takzvanému cyber-squattingu, tedy nelegálnímu obsazení elektronického prostoru. Organizaci ICANN se tak změní způsob práce; sdružení bude muset schvalovat převod určitých pravomocí na nové vlastníky koncových domén.

Theo Hnarakis, ředitel IT Digital Brand Services:

„Jde o největší změnu ve jménech domén od vytvoření koncovky .com před 26 lety.“

Chystaná změna se považuje za obrovskou příležitost pro podniky zvučných značek, aby získaly nad svou internetovou prezentací větší kontrolu a mohly na své stránky posílat návštěvníky přímo. Opatření ale může být také hrozbou pro ty, kterým se nepodaří využít této příležitosti včas.

Nová pravidla pro poskytování internetových domén mají i další stinnou stránku. Podle Koubského by se díky nim mohla zhoršit cesta k informacím z nezávislých zdrojů ve prospěch marketingových sdělení. „Je veliká otázka, jak se k tomu postaví Google. Když si dnes Googlem vyhledáte nějakou značku nebo výrobek, dostanete mix informací řízených a nezávislých. Pokud tyto nové domény posunou rovnováhu směrem k řízeným informacím, tak pro hodně lidí, kteří nejsou na internetu odborníky a jsou běžnými uživateli – těch je většina –, bude velice komplikované dostat se k těm nezávislým informacím,“ dodal Koubský.

Vyplněnou 360stránkovou žádost mohou firmy posílat až příští rok v lednu, konkrétně od 12.1.2012. Žádosti o registraci nových koncových domén pak bude ICANN přijímat po 90 dnů.

Internetové zásuvky
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24