Světové aerolinky se v Paříži těší na příliv nabídek

Paříž – V Paříži dnes začíná 49. mezinárodní aerosalon. Na letišti Le Bourget se na největší letošní světové přehlídce letecké techniky bude předvádět přes 2 100 vystavovatelů z 45 zemí. K vidění budou jak civilní, tak i vojenské novinky. Letecká doprava přitom v současnosti zažívá nelehké časy. Bojuje s rostoucími náklady, hlavně u cen paliva, a zákazníky jí odehnaly i přírodní katastrofy na řadě míst světa.

V Paříži se proto výrobci snaží předvést v nejlepším světle, aby si napravili reputaci a obnovili důvěru zákazníků. Trumfy vytahují největší výrobci Airbus a Boeing. „Na aerosalonu se firmy vždycky rády trumfují, která z nich podepsala víc kontraktů, Airbus i Boeing na tom jsou zhruba stejně, možná mírně lépe je na tom Airbus,“ říká letecký publicista Martin Velek.

Tahák Airbusu A380 měl v Paříži menší nehodu a lidé jej v akci neuvidí

Video Komentář Daniela Hanuse
video

Komentář Daniela Hanuse

Airbus předvádí novinky z civilní i vojenské oblasti, jejich hlavní atrakce ale ve vzduchu nebude. Letadlo s největším počtem pasažérů A380 totiž bylo v neděli poškozeno při přistání a předváděcí let byl zrušen. Plánované ukázkové lety neuskuteční ani vojenský víceúčelový letoun A400M. Stroj, který je plodem dosud největšího evropského obranného projektu, se potýká se závadou na převodovce. Zúčastní se však alespoň dnešního slavnostního přeletu nad letištěm během návštěvy francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho.

Boeing se na salonu pochlubil novou a větší verzí legendárního Jumba 747-8. Předvede i letoun 787 Dreamliner. Ten ztělesňuje nové trendy a je vyroben převážně z kompozitových materiálů, při vývoji má ale řadu problémů. „Řeší se, jak učinit letadla co nejzelenějšími, tzn. snižovat emise, zvyšovat ekologii a s tím ruku v ruce jde úspora paliva,“ dodává Velek.

Howard Wheeldon, analytik BGC Partners:

„Letecké společnosti potřebují modernizovat a investovat do nových technologií, ale pochopitelně je to bude hodně stát a vývoj s sebou nese velká obchodní rizika.“

Boeing odhaduje, že za příštích dvacet let se po celém světě prodá asi 35 tisíc letadel. Spoléhá se hlavně na zájem z Asie, která už sesadila Severní Ameriku z pozice největšího leteckého trhu světa.

Co se zatím na aerosalonu v Paříži dojednalo:

Boeing dnes otevřel aerosalon zakázkou z Kataru za 1,7 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard korun), když získal od letecké společnosti Qatar Airways objednávku na šest širokotrupých letadel typu 777.

Airbus poté kontroval zakázkou na menší letadla A320 za více než pět miliard dolarů.

Boeing ještě informoval o závazné objednávce a příslibu objednávky na celkem 17 letadel 747-8 v hodnotě 5,4 miliardy dolarů od dvou zájemců, jejichž jména nezveřejnil.

Společnost SAS objednala 30 letadel Airbus A320neo v katalogové ceně 2,8 miliardy dolarů. Dalších 50 strojů možná objedná společnost Air Lease.

0

Brazilský Embraer si zajistil u společností Air Lease Corp., Air Astana, General Electric a Kenya Airways objednávku na 190 letounů za celkem 1,7 miliardy dolarů.

Kanadský Bombardier oznámil objednávku na deset letadel CS100 z řady CSeries v hodnotě 616 milionů dolarů. Včetně opce na šest dalších letadel je hodnota objednávky jedna miliarda dolarů.

Airbus A380
Airbus A380
Více fotek
  • Airbus A380 autor: P. PIGEYRE, zdroj: ISIFA/EPA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2653/265227.jpg
  • Boeing 747-8 autor: Michel Euler, zdroj: ČTK/AP Photo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2653/265224.jpg
  • Letiště autor: Miniatur Wunderland, zdroj: ISIFA/Rex Features http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2613/261283.jpg