Tisíce železničářů čeká přesun do SŽDC až na podzim

Praha – Železničáře z Českých drah zatím přesun pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) nečeká. Návrh ministra dopravy Radka Šmerdy oddálit zaměstnanecké změny o dva měsíce na 1. září dnes totiž posvětila vláda. Přesun se týká zhruba 9 500 výpravčích, signalistů, hláskařů, hradlářů nebo závorářů a má jím být završen proces transformace české železnice. Odboráři sice s přesouváním nesouhlasí, ministrův návrh ale považují za první krok k sociálnímu dialogu.

Posunutí termínu je nutné k vypořádání sociálních aspektů převodu zaměstnanců tak, aby v SŽDC nevznikly dvě kategorie zaměstnanců. Zaměstnanecké změny původně navrhnul bývalý ministr dopravy Vít Bárta (VV). Počet zaměstnanců SŽDC, která v tuzemsku spravuje vlakové tratě, se po začlenění lidí od Českých drah zhruba zdvojnásobí. Dráhy nyní zaměstnávají přibližně 27 tisíc lidí.

Vláda konečně komunikuje, pochvalují si odboráři 

Jaroslav Pejša:

„Je to první krok pana ministra Šmerdy k opravdovému sociálnímu dialogu.“

Přesun zaměstnanců takzvané živé dopravní cesty do SŽDC dlouhodobě kritizují železniční odboráři. S odkladem celé akce tak souhlasí. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši byl původní plán převodu zaměstnanců k 1. červenci nepromyšlený. Pro přechod takového množství zaměstnanců totiž dosud nejsou dojednány sociální podmínky s jejich novým zaměstnavatelem. Odboráři se navíc obávají, že nebude SŽDC schopná nově příchozím zajistit stejnou míru zaměstnaneckých výhod, jaké mají dojednané v kolektivní smlouvě s Českými drahami.

Českým drahám může navíc návrh přesunu „živé dopravní cesty“ způsobit hospodářské škody, obává se Pejša. Odborářům vadí, že se jedná o přesunu bez nemovitostí. Českým drahám prý tak zůstane spousta zanedbaných budov, kvůli kterým budou proti ostatním dopravcům znevýhodněny. Podle Pejši přitom jde o zbytný majetek, za jehož údržbu jsou odpovědné pouze České dráhy.

Železniční holding jako řešení?

Ministr dopravy nedávno uvedl, že jeho resort v teoretické rovině uvažuje o vzniku železničního holdingu, ve kterém by se České dráhy se SŽDC znovu propojily. Vláda je oddělila v lednu 2003 kvůli snížení nákladů a zvýšení výkonů a tržeb. Nestranický ministr Šmerda však zřejmě bude muset funkci opustit, jak to chtějí Věci veřejné. Post obsadil po Bártovi a VV zřejmě budou prosazovat, aby byl ministrem opět člen jejich strany.