Typickým českým boháčem je 47letý realista

Praha – Milion dolarů (tedy zhruba 18 milionů korun) v Česku vlastní 13 tisíc lidí. Vyplývá to z průzkumu agentury Capgemini. Ze dvou třetin jde o podnikatele, více než osmina z nich jsou osoby samostatně výdělečně činné. Každý sedmý je zaměstnancem. Typickým takovým Čechem je muž ve věku 47 let, který si nepotrpí na okázalost. Vyplývá to z průzkumu mezi českými dolarovými milionáři, který uskutečnila J&T Banka.

Milion by vložili do koníčků nebo vzdělání

Jeden milion korun by dolaroví milionáři vložili „tady a teď“ do sebe. Šestnáct procent z nich by peníze vložilo do koníčku nebo cestování, desetina do vzdělání – zejména svých dětí, jen dvacetina z nich si vzpomněla na zdraví. Pokud by však měli peníze investovat jinam, šlo by o vklad do bankovních produktů. Do termínovaných vkladů by peníze dala pětina boháčů. Padla ale i zmínka o akciích, podílových fondech a obligacích.

Deset milionů korun však již takoví lidé považují za dlouhodobou investici. Nejvíce v tomto ohledu věří nemovitostem, kam by peníze poslala více než polovina dotázaných. Více než třetina by peníze neváhala vložit do akcií, a to i přesto, že ji jednoznačně řadí do rizikových investic. Při výběru nejvíce dají na svou intuici nebo radu přátel a známých. Důležité je podle nich i sledovat ekonomické dění v Česku a zahraničí.

Typický český boháč fandí Kofole

0Prototypem českého dolarového milionáře je podle průzkumu muž ve věku 47 let. Je realistou, který očekává, že časy budou horší, a je na to připraven. Přemýšlí, co po sobě zanechá, a myslí na další generace. Podporuje děti, vzdělávání, sociálně slabší a ty, kterým štěstí tolik nepřálo. Je racionálním patriotem, který je hrdý na ČR a fandí českým značkám - nejvíce Kofole nebo Škodě.

Čeští dolaroví milionáři si nepotrpí na okázalý luxus. Oblíbené značky si kupují pro jejich kvalitu a spolehlivost spíše než pro honosnost. Mezi českými značkami nejvíce fandí těm, které mají dlouhodobou tradici a dokázaly se prosadit i ve světě. Jde například o Baťu. Oblíbené jsou ale i Becherovka a Škoda. Tu si ovšem jako oblíbený automobil vybrala pouze tři procenta účastníků průzkumu. Většina z nich totiž jezdí v audi.

Čeští boháči se ale nezdráhají pomoct ani těm, kterým osud tolik nepřál. V otázce dobročinnosti jsou však jasnými patrioty. V rámci České republiky přispívá 71 procent. Nejvíce s jejich peněženkami podle J&T Banky „zahýbají“ přírodní katastrofy a děti, ať již děti bez domova, nebo problematika vzdělávání. Protože dolaroví milionáři v průměru již dosáhli středního věku, začíná růst i jejich podpora seniorů. Překvapivě málo peněz jsou však dotázaní ochotni věnovat na přírodu a ekologii.

Ani tak si ale Češi o „horních 13 tisících“ nic dobrého nemyslí. Čtyři pětiny Čechů totiž tvrdí, že svého majetku bohatí lidé dosáhli nepoctivě. Více než polovina spoluobčanů nejvíc nesouhlasí s tvrzením, že se v Česku daří pracovitým a schopným lidem. Tři čtvrtiny by proto rozdíly mezi Čechy srazili vyšším zdaněním bohatých. „Ke slovu přichází generace lidí, kteří nabyli majetek vlastním úsilím,“ řekl ale Hospodářským novinám šéf projektu J&T Banka Wealth Report Jaroslav Cír z agentury Perfect Crowd.


Průzkum, který se uskutečnil mezi březnem a květnem 2011, provedla J&T Banka ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd. Cílem průzkumu bylo zmapovat investiční chování a životní styl dolarových milionářů, tedy těch, jejichž volný majetek k použití má hodnotu minimálně 18 milionů korun. Do průzkumu se zapojilo 106 respondentů. Data byla sbírána pomocí dotazníku a individuálních hloubkových rozhovorů. Kvalitativní pohled doplnil skupinový rozhovor s privátními bankéři J&T Banky.