Prada zahájila obchodování na hongkongské burze

Hongkong - V Hongkongu dnes vstoupily na veřejný trh akcie italského módního domu Prada. Obchodování zahájily navzdory nepříznivým očekáváním investorů mírným růstem. Prada je první italskou firmou na hongkongské burze, kam vstoupila se záměrem expandovat na dynamickém čínském trhu. Kurz Prady se začal obchodovat na emisní ceně 39,50 hongkongského dolaru (HKD).

Po začátku obchodování akcie Prady posílily až o 1,3 procenta na 40 hongkongských dolarů. První obchodní den nakonec uzavřely ale jen o necelé tři desetiny procenta silnější na hodnotě 39,60 hongkongských dolarů. Firma minulý týden stanovila rozpětí emisní ceny na 36,5 HKD až 48 HKD a poté jej zúžila na 39,50 až 42,25 hongkongského dolaru.

Patrizio Bertelli, výkonný šéf Prada

„Je to pro naši společnost velmi důležitá chvíle, výsledek práce mnoha let.“

Obchodníci čekali, že akcie Prady začnou poklesem, protože ve čtvrtečním „šedém obchodování“ akcií prodaných primárním investorům kurz klesl o zhruba tři procenta. Reagovali tak na akcie předního světového výrobce cestovních zavazadel Samsonite International, jemuž minulý týden v první den obchodování v Hongkongu akcie klesly o 7,7 procenta.

Emisí 16,5 procenta svých akcií získala Prada 2,1 miliardy amerických dolarů (zhruba 36 miliard korun) a emisní cena zhodnotila celou firmu na zhruba 13 miliard dolarů. Prada hodlá výtěžek z prodeje použít zejména na rozvoj aktivit v Asii. Do tří let hodlá v Číně otevřít 240 obchodů. Dnes přitom provozuje jen něco přes 300 obchodů na celém světě.

Svůj zájem o Asii dala Prada najevo i výběrem burzy, na niž se rozhodla vstoupit. „Firma dala vstupem na hongkongskou burzu najevo, že věří v růst svého byznysu právě na východoasijských trzích. I proto neupsala akcie například doma v Miláně. A podle mě je sázka na asijské trhy skvělou volbou,“ uvedl analytik společnosti KPMG Nick Debman.

Do roku 2015 se má Čína na celosvětových tržbách z prodeje luxusního zboží podílet 20 procenty. Prada už v dynamické oblasti Asie a Tichomoří provozuje asi třetinu svých značkových obchodů.

V současnosti je firma, kterou v roce 1913 založil Mario Prada jako prodejce kabelek, zavazadel a stříbrného nádobí pro evropskou elitu, globálním módním impériem. Ve zhruba 320 prodejnách po celém světě prodává oděvy a módní doplňky pod značkou Prada a trendové modely pod značkou Miu Miu.