Tuzemské potraviny ponesou známku Český výrobek

Praha - Český výrobek představuje novou známku pod záštitou Potravinářské komory, která má lidem zaručit, že si opravdu kupují tuzemské potraviny. Zatím se k ní přihlásilo asi patnáct firem. Kvůli potravinovým aférám z poslední doby jsou požadavky na jejich přesnější označování na stole i v Evropské unii. Ta požaduje, aby etikety nebyly zavádějící, ale čitelné a uváděly třeba i nutriční hodnoty.

Kde se zvíře chová, bourá, balí, chladí nebo kdy se mrazí - tyto informace zatím musí být jen na etiketě hovězího masa. Nově by se měly nacházet i na vepřovém, drůbežím, rybách nebo skopovém. „Při transportu takových surovin jsou větší mikrobiální rizika při nedodržování teploty potřebné k transportu,“ konstatoval agrární analytik Petr Havel.

Přesné označení původu surovin by mělo být třeba i na marmeládách, do kterých se ovoce sváží z různých zemí, na olejích nebo medu. „Vnímáme velmi intenzivně zájem spotřebitelů o to, aby skutečně věděli, odkud ty potraviny, které si kupují, pocházejí,“ řekla Dana Večeřová, mluvčí Potravinářské komory.

Diskutuje se i o takzvaných imitacích potravin - například sýru, který není z mléka. I to by mělo být viditelně označeno na přední straně etikety. „Někteří poslanci chtějí, aby na obalech byly i nutriční a energetické informace,“ podotkla Renate Sommerová, členka výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin.

Typ písma a pozadí jsou zatím předmětem diskuse

Řeší se ovšem, jakým písmem se budou popisky psát a na jak barevném pozadí. „Myslím, že tento proces nebude mít dopad na ceny potravin. Etikety jsou v současné době, jde jen o to, že bude jiná struktura informací,“ prohlásil Havel.

Zatímco Evropská unie o etiketách bude rozhodovat v příštích týdnech, některé tuzemské firmy se rozhodly obhájit ryze český původ potravin po svém - třeba známkou. O známku se v prvním kole přihlásilo už patnáct firem pro zhruba 500 výrobků.