Fondu infrastruktury chybí peníze, Šmerda žádá navýšení rozpočtu

Praha – Ministr dopravy Radek Šmerda požaduje zvýšení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok z národních zdrojů o deset miliard korun. Svůj návrh předloží na dnešním zasedání ekonomických ministrů, uvedl to na úterním diskusním fóru o vlivu dopravní infrastruktury na konkurenceschopnost Česka. Současný návrh počítá s tím, že SFDI příští rok z národních zdrojů obdrží zhruba 33 miliard Kč.

„Chci na dva roky slušný rozpočet, který pokryje závazky, na které v současnosti nemáme,“ prohlásil Šmerda. Peníze navíc jsou podle něj nezbytné proto, aby se nezastavily práce na projektování staveb a výkupy pozemků a aby bylo možné vyčerpat dotace z operačních programů Evropské unie.

Státní peníze jsou jen částí příjmu SFDI, další finance na výstavbu a opravy dopravní infrastruktury fond dostává z unijních dotačních programů. Právě tento příjem by ale mohl být omezen kvůli nedostatku národních zdrojů.

Protože když do projektů neinvestuje stát, ani EU svým dílem nepřispěje. „Vypadá to, že závazky na již prostavěných akcích, u kterých se počítalo, že budou kofinancovány z evropských peněz, nebudou z Evropské komise uznány,“ upozornil ministr Šmerda. Česku proto hrozí, že státní pokladna zaplatí 19 miliard korun namísto evropského spolufinancování.

Kalousek navýšení rozpočtu odmítá

Peníze navíc jsou podle Šmerdy rovněž nutné na pokrytí části výstavby, na kterou stát v minulých letech uzavřel smlouvy a pro niž není zajištěno financování. Celková výše těchto závazků podle Šmerdy činí 29 miliard korun.

I proto ministerstvo žádá vládu, aby Státnímu fondu dopravní infrastruktury přidala na příští rok 10 miliard. O tom ale ministr financí Miroslav Kalousek nechce ani slyšet. „Peníze nejsou hříbky, tudíž je nemohu hledat. Buď jsou, nebo nejsou. Odpověď je, že nejsou,“ komentoval šéf státní kasy Šmerdův požadavek.

Ministr dopravy ale po nástupu do úřadu nežádá jen o peníze. Formuje taky novou koncepci, respektive odmítl takzvanou superkoncepci svého předchůdce Víta Bárty. V nejistých podmínkách prý nehodlá plánovat na deset let dopředu. Radši se soustředí na blízkou budoucnost. V tom s ním souhlasí i stavbaři. Šmerda chce rovněž změnit to, jak se projekty vybírají. Plánuje více zohlednit třeba požadavek na propojení silniční, železniční a lodní dopravy.

Stavba silnice
Stavba silnice
Více fotek
  • Stavba silnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2677/267663.jpg
  • Miroslav Kalousek autor: Zbyněk Stanislav, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2583/258290.jpg