Spuštění e-mýta v Polsku se zpozdilo, Kapsch zaplatí pokutu

Varšava - Automobily s hmotností nad 3,5 tuny měly od dnešní půlnoci začít platit elektronické mýto. Jeho spuštění se však kvůli technickým problémům opožďuje. Rakouská firma Kapsch, která systém vybudovala a bude ho provozovat, tvrdí, že během dneška výběr poplatků začne fungovat. Zatím se ale jezdí zadarmo.

Ode dneška měly začít platit nákladní vozidla, autobusy a auta s přívěsy elektronické mýto na asi 1 600 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a dalších důležitých tahů. O půlnoci přestaly platit dosavadní viněty. Mluvčí projektu elektronického mýta Dorota Prochowiczová ale upozorňuje, že i když systém ještě nefunguje, musejí mít řidiči v autě nainstalovanou palubní jednotku. Pokud by je bez ní na placeném úseku silnici chytila policie, hrozí jim pokuta.

Dorota Prochowiczová, mluvčí viaTOLL:

„Řidiči si musí na hranicích koupit potřebné zařízení, umístit ho na předním skle a teprve pak mohou pokračovat v jízdě. Každému poradíme, co dělat.“

Za zpoždění zaplatí firma Kapsch polskému státu milion zlotých (6,1 milionu korun) pokuty denně a má mu také uhradit ztráty, které mu vzniknou, uvedlo polské ředitelství silnic a dálnic.

Čeští dopravci zatím o nefunkčním mýtu neví

Oficiální zprávu o problémech s výběrem mýta v Polsku zatím čeští dopravci nedostali. „Po uvádění mýta na Slovensku, které bylo velmi chaotické, jsme si na podobné problémy zvykli. I když u tak velkých investičních akcí je to s podivem,“ uvedl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Martin Felix. Podotkl, že dopravcům vadí, že jim do kabiny přibyla další krabička a nedošlo k žádné interoperabilitě při přejezdech z jedné země do druhé.

Cena, jakou dopravci za kilometr v systému elektronického mýta zaplatí, závisí na hmotnosti vozidla a jeho emisní kategorii. Ujetí jednoho kilometru po dálnici vyjde na 20 grošů (1,2 koruny), v případě autobusu až 53 grošů (3,2 koruny) v případě kamionu. Osobní auta nadále platí jen na dálnicích, silničáři vybírají mýto přímo na branách.

Rakouský Kapsch systém elektronického mýtného provozuje i v Česku. Tímto způsobem je zpoplatněno 1 300 kilometrů českých dálnic, rychlostních silnic a vybraných silnic první třídy. V České republice je v systému zaregistrováno 560 tisíc vozidel, v Polsku to bylo deset dnů před jeho spuštěním něco přes sto tisíc vozidel.

Polské mýto v praxi

Palubní jednotka vyjde v přepočtu na 750 korun. Kamion pak za ujetý kilometr zaplatí zhruba tři koruny. K 1 600 kilometrům za poplatek má v budoucnu přibýt dalších šest tisíc placených úseků.

Řidič kamionu
Řidič kamionu