Costa a továrna na čokoládu: Lidé chtějí i zážitek

Brasilia/Monte Carlo – Módní trendy se promítají i do prodeje čokolády; jihoamerická společnost Cacau Show brazilského obchodníka Alexandra Costy tak nabízí nejen klasické hořké a mléčné čokolády, ale i čokoládu se solí, čokoládu k vínu a dokonce čokoládu s příchutí květin. Lidé si totiž vedle požitku ze sladké pochutiny chtějí odnést i zážitek, soudí Costa, který svou čokoládovou cestu k úspěchu prezentoval na jedenáctém ročníku soutěže o světového Podnikatele roku v Monte Carlu.

„Snažíme se nastavovat nové trendy. Máme čokoládu s květinami, což je velmi zajímavá chuť. Stále se snažíme přijít s něčím novým. Lidé si nechtějí jen koupit čokoládu, chtějí mít i zážitek,“ uvedl v rozhovoru pro ČT24 Alexandre Costa. Jeho společnost nabízí sedm druhů čokolády s procentním podílem kakaa od 28 do 85 procent. Zatímco sám podnikatel preferuje krémovou chuť mléčné čokolády, Evropané mají podle něj radši čokoládu hořkou.

Cesta za úspěchem začala u velikonočních vajec

Costova společnost Cacau Show vznikla jako rodinná firma, ale v zásadě náhodou a jen díky velikonočním svátkům. Obchod Costovy matky totiž neobdržel objednávku na 2 000 čokoládových vajec určených pro školáky, a tak Costa vyrobil čokoládu sám. Stoprocentní zisk jej přesvědčil o tom, že podobné investice (od strýce si na vejce půjčil 500 dolarů) mají smysl.

„Prodávali jsme čokoládu ráno do pekáren, vyinkasovali jsme peníze v hotovosti, za to jsme odpoledne nakoupili čokoládu, abychom mohli vyrobit nové výrobky a v šest hodin ráno je prodat dalším pekárnám. Měli jsme cashflow jen 500 dolarů, takže to byl takový kolotoč,“ popisuje obchodník způsob, jakým zahájil své podnikání. Dnes má jeho společnost víc jak tisíc čokoládových obchodů v Brazílii, fungujících na principu frančízy, a je tak s přehledem jednička na tamním trhu; loni činil roční obrat řetězce Cacau Show 237 milionů dolarů.

Costa: Čokolády se žádná krize netýká

Čokoládové impérium, jak bývá společnost ve své mateřské zemi přezdívána, se chystá expandovat i do Evropy. Sám majitel prošel na začátku svého podnikání speciálními kurzy v Belgii a nyní chce v zemi čokolády zahájit i svou expanzi na starý kontinent. „Snažíme se tam získat formou akvizice část jedné belgické společnosti,“ naznačil další plány Costa.

Výhodou pro další rozšiřování na mimoamerický trh je podle obchodníka skutečnost, že na prodeji čokolády se krize nijak nepodepsala. „Věřím, že když mají lidé problémy, čokoláda jim může pomoci mít se dobře. Navíc není tak drahá, už za jeden dolar, nebo jedno euro si koupíte poměrně dobrou čokoládu. A naopak, když se ekonomice daří dobře, tak také prodáváme mnoho čokolády, protože lidé jsou šťastní. Nás se vlastně žádná krize netýká,“ uzavírá brazilský čokoládový král Alexandre Costa.

Kostičky čokolády
Kostičky čokolády
Více fotek
  • Kostičky čokolády autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/20/1973/197295.jpg
  • Rozhovor s Brazilcem Alexandrem Costou autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2639/263848.jpg
  • Čokoláda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2559/255806.jpg