Klaus proti biopalivům: Nový zákon nepodepíše

Praha - Prezident Václav Klaus v dopise pro předsedkyni sněmovny kritizoval novelu, která zavádí certifikáty pro pěstitele a prodejce biopaliv. Stejně jako v případě takzvané malé důchodové reformy své výhrady vyjádřil tím, že pod zákon nepřipojí svůj podpis. Zákon ale nevetoval, takže bude platit.

Novela počítá s tím, že prodejci pohonných hmot, distributoři biopaliv i pěstitelé se budou muset prokazovat certifikátem, že při výrobě a dopravě biosložky byla splněna kritéria udržitelnosti. Podle nich při použití prodávaného paliva musí vzniknout méně oxidu uhličitého než spalováním nafty a benzinu, i když se započítají emise uvolněné do ovzduší při výrobě a distribuci paliv. Zavedení nového systému požaduje Evropská unie. Certifikáty budou vydávány s platností na jeden rok.

Klaus dlouhodobě kritizuje přimíchávání biosložky do pohonných hmot. „Obávám se, že další a další regulace Evropské unie, které jsme nuceni přejímat do našeho právního řádu, představují jen opětovnou chybnou reakci na původní chybné rozhodnutí, které podle mého názoru vyžaduje zásadní diskusi a jeho přehodnocení,“ uvedl prezident.

Václav Klaus

„Měli bychom se na odborné i politické úrovni začít zcela vážně a odpovědně zabývat otázkou, co přimíchávání tzv. biosložek do paliv skutečně přináší nejen zemědělcům, ale i státu, občanům a ochraně české krajiny.“

ČSSD Klause viní z porušování ústavy

Prezident nicméně zákon sněmovně nevrátil, pouze informoval o tom, že se rozhodl ponechat ho bez svého podpisu. V tomto týdnu jde již o druhý zákon, ke kterému se Klaus takto postavil. Podle ústavy má prezident právo sněmovně zákon do 15 dnů vrátit. Pokud tak neučiní, začne platit. Opoziční ČSSD ale Klausovi vyčetla, že porušuje ústavu, když zákon ani nevetuje, ani nepodepíše.

„Tento krok prezidenta Klause považujeme za porušení ústavních principů, neboť prezident má z ústavy pravomoc vrátit návrh zákona s odůvodněním Poslanecké sněmovně, a pokud tak neučiní, tak má povinnost zákon podepsat,“ zdůraznil místopředseda ČSSD a stínový ministr spravedlnosti Jiří Dienstbier.

Aleš Gerloch, děkan právnické fakulty UK

„Je to postup, který je mimoústavní. V tomto smyslu není vhodný, protože ukazuje na to, že prezident republiky nectí plně ústavu.“

ČSSD dávají za pravdu i ústavní právníci. Prezident podle nich má povinnost ústavní zákon podepsat. Podpis prezidenta pod zákonem je podobně jako podpis premiéra pouze stvrzením legislativy, kde prezident vystupuje pouze jako státní orgán, nikoliv jako politik. „Nejde o výraz, zda se mi to líbí, nebo ne, ale čistě o ověřovací funkci,“ podotkl expert na ústavní právo Jan Kysela.

S Klausem překvapivě souhlasí i ministr životního prostředí Tomáš Chalupa, který zákon do sněmovny předložil: „Rozhodnutí prezidenta Václava Klause rozumím a chápu ho. Čas, kdy mohla Česká republika vznést své připomínky, už bohužel pominul. Česká republika je teď s plněním ve skluzu a vystavuje se sankcím a vysokým pokutám.“

Novela dolehne hlavně na dopravce

Novela zákona o ochraně ovzduší podle prezidenta kvůli novým finančním nákladům negativně postihne podnikatele v dopravě, ale i další občany. Kvůli administrativní náročnosti a nižšímu výnosu spotřební daně prý více zatíží i státní rozpočet. Podle Klause by se měla začít vést vážná diskuse o tom, co povinné přimíchávání biosložek do paliv přináší a jaká má rizika.

Podle odborníků může zvyšující se složka biopaliva být nebezpečná pro motory, především u starších aut. „U starších aut je to otázka, a proto taky musí zůstat po určitou dobu na trhu benzin s podílem biolihu maximálně do pěti procent,“ říká předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.

Náklady na provoz jednoho vozu stoupnou kvůli novému opatření podle propočtů ministerstva životního prostředí o 300 korun ročně, autodopravci připlatí statisíce. Profitovat by měli z nové úpravy zemědělci, protože jako dodavatelé místních surovin budou mít v hodnocení výhodu před dovozci ze vzdálenějších zemí. Podíl biosložky se přitom neustále zvyšuje. U benzinu je to od června 4,1 procenta a u motorové nafty už šest procent.