Mléčná sladkost prospěje zdraví? Výrok na hranici lži

Praha/Berlín – Německé sdružení Foodwatch se zaměřilo na zdravotní prospěšnost sladkých výrobků, které se svým příznivým vlivem chlubí v reklamách, a výsledky šetření zaujaly evropská média. Potravinářské výrobky typu Kinder čokoláda nebo jogurty Activia se totiž podle jejího zjištění se svými reklamními tvrzeními pohybují na hraně lži a proti slibování zdravotních benefitů v reklamách se nyní chystá zakročit i bruselská administrativa.

Podle expertů jsou totiž sladkosti prezentované jako zdraví prospěšné potraviny pouze dobrým marketingovým tahem. Reklamy rozvíjející myšlenku jejich pozitivních účinků totiž přirozeně oslabují konkurenci, která se pozitivnímï zdravotními vlivy nechlubí.

„Ono to vlastně není uvádění diváka v omyl, ale je to neříkání celé pravdy,“ konstatoval Martin Charvát, ředitel společnosti Konektor, která se na komerční komunikaci zaměřuje. Podle něj v sobě každá reklama samozřejmě obsahuje i pravdivé výroky o nabízeném výrobku, jen akcentuje tu část, která je pro výrobce výhodnější.

Reportáž Zuzany Luňákové (zdroj: ČT24)

Tyčinek „plných mléka“ musíte sníst třináct

Jedna z nejčastěji kritizovaných reklam jsou tak spoty společnosti Fererro propagující čokoládové tyčinky Kinder jako lehkou, zdravou svačinku plnou mléka. Tradičním tématem Fererra je pak důraz na vápník obsažený ve výrobcích Kinder. Kdyby však měly děti pokrýt denní potřebu kalcia touto čokoládou, musely by sníst třináct tyčinek, což odpovídá 48 kostkám cukru a půlce másla. „Základ cukrovinek jsou v podstatě cukry, které z hlediska výživy vhodné nejsou,“ doplnila Jana Dostálová, která se na VŠCHT specializuje na analýzu potravin.

Německé sdružení Foodwatch tak reklamy dokonce označilo za pokrytecké. „Reklama často dětem říká, že čokoláda, sušenky a klobásy se velmi dobře hodí pro zdravý životní styl. Výrobky od Fererra, které se staví do role velkorysého zastánce životního stylu, jsou prostě cukrovinky jako každé jiné,“ citoval server Aktuálně.cz Anne Markwardtovou ze sdružení Foodwatch.

Neregulovaná Activia

Druhým, často uváděným příkladem neetické reklamy jsou propagační materiály na výrobky Activia společnosti Danone. Tyto jogurty totiž podle odborníků neprospívají tělu o nic víc než podobné výrobky od jiných výrobců. Společnost nicméně podobnou kritiku odmítá. „Tento výrobek je podložen vědeckými studiemi. Tyto vědecké studie byly dělány nezávislými odborníky,“ uvedla právnička Danone Lenka Jochman-Slunská.

Některé podobné reklamy jsou zakázány ve Velké Británii, Evropská unie jako celek ale zatím zůstává bezradná. Ačkoli totiž chtěla zakázat vyzdvihování zdravotních výhod už v roce 2006 a udělit jen některé výjimky, seznam reklam nemá dodnes. „V řadě zemí zvítězil právní názor, že dokud není ten seznam, tak to nařízení nemůže platit,“ uvedl viceprezident Rady pro reklamu Jiří Janoušek. Bez regulace je tak i Česká republika.

  • Cukrovinky autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/556/55584.jpg
  • Potraviny autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2223/222224.jpg