Až polovina pražských hotelů hledá kupce

Praha – Pokles počtu turistů v hlavním městě, vzrůst inflace a vysoké náklady na provoz nutí stále větší počet hoteliérů nabízet svá ubytovací zařízení k prodeji. Podle některých makléřů je v Praze v současné době na prodej necelých 300 hotelů, což je zhruba polovina z celkového počtu. Podle informací Lidových novin hledají nového vlastníka i luxusní pětihvězdičková zařízení Savoy, Diplomat, Don Giovanni nebo hotel Palace.

„V Praze je na prodej velké množství hotelů, já si troufám říct, že skoro polovina, možná ještě víc, by se dala koupit. Mimo širší centrum Prahy jsou na prodej hotely téměř všechny,“ uvedl generální sekretář Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek. Podle ředitele realitní kanceláře Remax Davida Krajného se na pražském hoteliérství výrazně podepsala evropská hospodářská krize, kvůli které vzrostl počet hoteliérů, kteří chtějí svou živnost prodat, o pětinu.

Velká kapacita pokřivila trh

Majitelé exkluzivních sídel typu Savoy prodej popírají; dražší hotely se totiž nabízejí přímo investorům. Jak uvedla realitní makléřka Remaxu Jana Veselá, zájem jeví především zahraniční investoři z Číny, Turecka a rusky mluvících zemí, kteří nemají vybudovanou hotelovou síť a přebytku pražských ubytovacích kapacit chtějí využít. Prosadit se v Praze chtějí i světové řetězce Sofitel nebo Ritz Carlton.

Ředitel kanceláře a jednatel společnosti Century 21 Jan Adámek ovšem upozorňuje, že ceny za tuzemské nemovitosti jsou nereálné – návratnost investice se pohybuje v rozmezí 25 až 30 let, což je doba, která řadě investorů nepřijde atraktivní. Řada z nich totiž chce své peníze vidět zpátky do deseti, maximálně patnácti let. Problémem je právě nasycenost pražského hotelového trhu. „Celková kapacita Prahy je velmi vysoká, srovnáme-li ji třeba s Vídní, a to vede k různým pokřivením na trhu,“ dodal generální sekretář Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.

Václav Stárek:

"Hoteliéři se snaží zbavovat hotelů prostě proto, že na nich již nevydělávají nebo nemají na to, aby zaplatili bankovní splátky. Banky jsou bohužel příliš obezřetné, takže na trh dávají velmi pomalu hotely, které nevydělávají a měly by se prodat.


Kongresy porazily „hotýlky“ a ani jim se už nedaří

Špatné časy prožívají i menší hotely na pražské periferii, které před několika lety likvidovala skutečnost, že nemohou nabídnout dostatečnou kapacitu pro organizované zájezdy nebo kongresovou turistiku. Paradoxem pak je, že i v oblasti organizace kongresů na tom Praha není tak dobře jako v minulosti; v roce 2010 se v žebříčcích propadla z 15. na 19. místo.

Situace v pražském hoteliérství může ještě zkomplikovat plánované zvýšení DPH. Jak totiž upozornil Stárek, za služby ubytování bude mít Česká republika dvojnásobnou sazbu než v sousedním Německu.