Ultimátum pro D8: Do roka musí být jasno

Ústí nad Labem – Roční ultimátum dnes dostala dostavba dálnice D8 přes České středohoří. Pokud se do poloviny roku 2012 nevyřeší všechny problémy, které se s budováním úseku u Řehlovic pojí, použije ministerstvo dopravy evropské dotace raději na opravu dálnice D1. Informoval o tom mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský. Jiné využití dotace by sice neznamenalo zastavení prací na rozestavěném spoji, stát by ho ale pro příště musel financovat ze svého. To by mohlo obnášet i seškrtání projektu na úroveň rychlostní silnice.

„Dostavba D8 už se dostala mimo kontrolu státu. Nejpozději v polovině roku 2012 si budeme muset říct, co s evropskými dotacemi, a pokud se na D8 nezačne stavět, budeme muset najít náhradní řešení,“ řekl Ptačinský. Nejpravděpodobnějším adresátem evropských dotací, které by se uvolnily, je hlavní česko-moravská spojnice D1, která nutně potřebuje opravy. Evropské dotace je navíc potřeba vyčerpat do roku 2015, k dokončení stavby je přitom potřeba minimálně dva roky stavebních prací.

Dlouhá cesta za dálnicí do Saska

0„Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a severním Německem, přes České středohoří ale zbývá dostavět ještě 16,4 kilometru, z nichž se pracuje jen asi na dvou třetinách. Po obou objízdných trasách přes Teplice a Ústí nad Labem jezdí přes 10 000 aut denně, což vyvolává u místních velké rozhořčení. Část problémů by měl vyřešit alespoň 3,2 kilometru dlouhý úsek od Lovosic k vesnici Bílinka, který se pravděpodobně otevře koncem letošního roku a odvede část dopravy z Lovosic.

Celý úsek měl podle původních odhadů stát asi 11,7 miliardy korun, dostavbu dálnice ale provázejí problémy už od 90. let minulého století. Tehdy se rozpoutal spor odborníků, státních úředníků a ekologických aktivistů o trasu dálnice. Spory stále nejsou u konce a zřejmě poslední šancí na bezproblémové dokončení je balík zbývajících stavebních povolení, které chce lovosický úřad vydat koncem léta. Další vývoj potom bude záviset na ekolozích a také na soudech.


Rozestavěnou část D8 by zřejmě stát dokončil i za své, protože jejich konzervace by stála také příliš mnoho. „Teď řešíme otázku financování, ale hysterie, která kvůli tomu v kraji panuje, je úplně zbytečná. Není to o tom, že by kvůli převedení dotací odjely bagry,“ řekl mluvčí. Připustil ale, že inventura projektu, naplánovaná na první pololetí 2012, by mohla přinést i zřetelné změny v projektu. Minimálně část z nedostavěné dálnice by se mohla změnit na rychlostní silnici, která je levnější. Místo 27 metrů může být například široká jen 24,5 metru.

„To se také rozhodne v roce 2012 a bude to mimo jiné záviset na počtu peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Z jeho strany tu určité myšlenky na podobný krok byly, ale zatím pořád platí, že se staví podle dálničního profilu. My o změně zatím neuvažujeme,“ dodal mluvčí.