České podniky nevyužívají moderní metody řízení

Praha - Čeští podnikatelé téměř nepoužívají moderní metody řízení firem. Ty by jim pomohly v posílení konkurenceschopnosti, jak ukázal průzkum Rady kvality České republiky a Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP). Za nejdůležitější konkurenční výhodu považuje většina podnikatelů pružnost, rychlost dodávek a kvalitu produktů. 

"Nerozumím tomu, že si podnikatelé stěžují na silnou konkurenci, a současně
ignorují nejdůležitější prvky zvyšování konkurenceschopnosti - inovace a
moderní metody řízení," prohlásil předseda Rady kvality ČR Robert Szurman.

I když podnikatelé moderní metody nevyužívají, většina z nich si uvědomuje jejich důležitost pro úspěšný chod firmy. Ovšem až 77 procent oslovených podnikatelů žádnou moderní metodu řízení ani nezná. „Nevím, jestli je chyba na naší straně, že o nových metodách podniky dostatečně neinformujeme, nebo firmy vůbec nesledují dění,“ uvedl Pavel Ryšánek, předseda představenstva Sdružení pro oceňování kvality.

Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

0

„V minulých letech, kdy probíhala krize, malé a střední firmy řešily úplně jiné problémy. Potřebovaly zachovat provoz, řešily propouštění zaměstnanců, shánění zakázek, vymáhání pohledávek… Věříme, že s mírným oživením ekonomiky nastane pravý čas se tomutu tématu (moderní řízení) věnovat.“


Podniky by podle Ryšánka mohly využívat například model řízení EFQM, který byl na přelomu 80. a 90. let vyvinut na zakázku předních evropských společností a výrazně zvyšuje výkonnost podniků. Průzkum však ukázal, že pro 80 procent českých firem je tento model naprosto neznámý. „Máme k dispozici špičkový nástroj, který prokazatelně zvyšuje výkonnost firmy o desítky procent, ale nemáme prostředky na to, abychom ho podnikatelské veřejnosti podrobně představili a osvětlili všechny jeho výhody,“ dodal.

Dle slov generální ředitelky asociace Evy Svobodové mezi pozitivní výsledky průzkumu patří fakt, že podnikatelé před cenou při konkurenceschopnosti upřednostňují parametry kvality či rychlosti dodávek. „Potěšilo nás, že si naši podnikatelé uvědomili, že v období globalizované ekonomiky nebude možné konkurovat jen cenou,“ vysvětlila.

Průzkum, který se uskutečnil v závěru prvního pololetí, sledoval názory vybraného vzorku 541 respondentů z firem s více než 25 zaměstnanci s oborem činnosti výroba, obchod a služby.