Poslední Harry Potter atakuje pokladny českých kin

Praha – Čeští fanoušci Harryho Pottera dnes netrpělivě očekávají půlnoční premiéru posledního dílu čarodějnické ságy. Na finále úspěšné filmové série se chystají zástupy fanoušků po celé republice a některá promítání byla už v úterý úplně vyprodaná.

Hvězdy potterovské série se v minulém týdnu naposledy prošly po červeném koberci. Dobrodružství je po deseti letech u konce. „Hrát akčního hrdinu vám dává šanci dělat úžasné věci, můžete být třeba uprostřed hořícího jezera. To mi bude chybět,“ prohlásil představitel Harryho Pottera Daniel Radcliffe. 

Osmý filmový Potter je přitom všechno, jen ne pohádka. Ve velkolepé závěrečné bitvě jde o všechno. Zatímco však některým postavám přinese zkázu, kinům naopak kasovní úspěch. „Jsem spokojená s výsledkem, už při premiéře v Londýně jsme měli skvělé ohlasy,“ hýřila dobrou náladou představitelka Hermiony Emma Watsonová. 

Autorka příběhů J. K. Rowlingová současně nedávno představila internetovou stránku Pottermore.com, kde si fanoušci můžou stáhnout všechny knihy v elektronické podobě. Tištěných se po celém světě prodalo na 450 milionů.

Předchozí film Harry Potter a Relikvie smrti za první týden v tuzemských kinech zaznamenal bezmála čtvrt milionu návštěvníků. Podle statistik Unie filmových distributorů jde o nejúspěšnější start v novodobé historii podle tržeb v prvním týdnu od premiéry. 

Značka Harry Potter za 15 miliard dolarů 

Časopis Forbes ohodnotil značku Harry Potter na 15 miliard dolarů. Filmy o čarodějovi s jizvou na čele zatím vynesly 6,5 miliardy. Staly se tak nejvýdělečnější sérií všech dob. V tržbách za vstupenky se příběhy Harryho Pottera řadí ke kasovním trhákům jako byl Avatar, Piráti z Karibiku nebo trilogie Pán prstenů. Autorce vydělal Harry Potter zatím zhruba miliardu dolarů.

Fanoušci potterovské ságy ale neutrácejí jen za lístky do kina. Vydělává se i na počítačových hrách a suvenýrech. „Společnost Warner Brothers nemá velké příjmy pouze z filmů, ale má také možnost řídit vydávání dalších produktů. To je pro ně v podstatě to samé jako peníze,“ vysvětluje Samuel Craig z NY University's Stern School of Business.