V USA letí irská whisky, v Číně francouzský koňak

Praha - Krize nekrize, pije se pořád. Alespoň výsledky společnosti Pernod Ricard jako kdyby tomu nasvědčovaly. Jedna ze značek patřících do tohoto impéria, whisky Jameson, zaznamenala v době, kdy se trhy propadaly, celosvětově největší nárůst. České televizi to řekl Alex Ricard, potomek zakladatele firmy Pernod Ricard a šéf jedné z jejích dceřiných společností Irish Distillers.

Obliba irské roste

V posledních několika letech patří Jameson k nejrychleji rostoucím mezinárodním značkám ve světě. Jeho prodej se zvyšoval i v době, kdy ve světě řádila krize. Nebylo to sice ve všech zemích, ale trhy jako Rusko nebo Spojené státy dokázaly vykrýt pokles v některých evropských státech.

Výsledky za loňský rok (finanční rok je v Pernod Ricard od 1. července do 31. června) ještě nebyly zveřejněné, ale jak říká šéf Irish Distillers, za prvních devět měsíců vzrostl celosvětový prodej značky Jameson o 22 procent a dvojciferný růst zaznamenala firma na 44 trzích po celém světě. Za fenomenální označuje zejména úspěch v USA, kde došlo k dvoucifernému nárůstu prodeje v padesáti státech. Prodej Jamesonu stoupnul celosvětově na tři miliony kartonů (jeden karton je 9 litrů) ročně. „To představuje ročně miliardu prodaných skleniček,“ říká Alex Ricard.

Oblibu si získává irská whisky také v Česku, i když většina zákazníků pijících lihoviny preferuje stále skotskou. Jedničkou mezi irskými whiskami je v ČR značka Tullamore Dew, Jameson je na druhém místě. Produkty Pernod Ricard se prodávají nejen v Evropě a ve Spojených státech, ale čím dál víc také v mnoha asijských zemích. Například v Číně je populární koňak Martell a whisky Chivas.

Krize změnila návyky

V Irsku, na které těžce dopadla ekonomická krize, spotřeba alkoholických nápojů poklesla, ale podle Alexe Ricarda je velký rozdíl mezi značkami. „Silné značky se prodávají stále dobře, u těch slabších spotřeba klesla,“ upozornil. Změnily se ale některé návyky. Irové mají dnes hlouběji do kapsy – výdělky nerostou a naopak se zvýšily daně. Mnoho lidí, kteří dříve pili někde venku, se teď stáhli a pijí více doma. V obchodech je pití levnější.

Šéf Irish Distillers je přesvědčen o tom, že Irové se z problémů dostanou za přispění exportu. A právě v tom podle něj může sehrát Jameson roli, protože je to úspěšný vývozní artikl na mnoho trhů.

„Přijel jsem do Irska v červenci 2008, tedy v době, kdy Irsko jako první země v Evropě oznámila, že je oficiálně v recesi,“ vzpomíná Alex Ricard. „Poslední data o růstu hrubého domácího produktu ale ukazují, že se irská ekonomika zase vrátila do černých čísel. Takže já vidím světlo na konci tunelu a řeknu vám jednu důležitou věc: Irská povaha je ve všech směrech velmi odolná a já jsem přesvědčený, že irská ekonomika se s tím vším vyrovná, i když to bude znamenat ještě nějaké změny,“ dodal.

Becherovka v Irsku nejde

Společnost Irish Distillers, kterou Alex Ricard řídí, nevyrábí jen whisky Jameson, ale i několik dalších alkoholických nápojů, včetně lokálních whisek. Kromě toho dováží do Irska značky, které se produkují v jiných zemích, respektive jiných firmách patřících do holdingu Pernod Ricard. Jde například o vodku Absolut, whisky Chivas, rum Havana Club a další.

Českou Becherovku, kterou Pernod Ricard také vlastní, Irové většinou neznají a v obchodech ji nedostanete. „Je pravda, že se objevila v několika barech v Irsku, ale to z jednoho velmi specifického důvodu – když přijeli do Irska lidé z firmy Jan Becher,“ říká Alex Ricard a dodává, že Becherovka je ale velmi úspěšná na jiných trzích – v Německu, na Ukrajině a v Rusku.

Absolutní globalizace

Pernod Ricard je jednou ze dvou obřích společností vyrábějících a distribuujících lihoviny a víno po celém světě. Zaměstnává 18 tisíc pracovníků v 70 zemích. Vznikla spojením dvou konkurenčních francouzských firem vyrábějících anýzovku: firmy Pernod a Ricard se sloučily v jednu společnost v roce 1975. Alex Ricard, šéf Irish Distillers, je vnukem Paula Ricarda, zakladatele a vlastníka jedné z těchto dvou původních firem.

Irish Distillers se stala součástí holdingu Pernod Ricard v roce 1988. Posledním přírůstkem byla švédská Vin & Sprit, výrobce vodky Absolut. Patří jí také výrobci alkoholu například v Indii nebo v Arménii. Česká firma Jan Becher je součástí skupiny od roku 1997.