Nevrácený modem od UPC nemusí znamenat tisícové pokuty

Praha - Klienti UPC, kterým doma leží platební rozkaz za nevrácený modem, se už nemusí bát pokuty. Jedna z klientek totiž uspěla u soudu a vymahačům, kterým firma pohledávky prodala, nic platit nemusela. V jejím případě šlo o částku v hodnotě 16 tisíc korun. Pomohly jí i webové stránky sdružení spotřebitelů TEST.

Pavlína Tošnerová se před dvěma lety stěhovala a potřebovala odpojit internet od UPC. Tehdy společnost ukončení smlouvy potvrdila a měla poslat technika, který si přijde pro modem. Technik ale nepřišel a Pavlína na vrácení přístroje zapomněla. 

„Za necelé dva roky jsem dostala platební rozkaz na částku 16 tisíc korun, která se skládala z pěti tisíc pokuty za nevrácený modem, dále tam byly úroky z prodlení,“ říká Tošnerová. Suma za přístroj v hodnotě několika stovek korun se jí však nezdála. Proti platebnímu rozkazu podala odpor, který je ke stažení na webových stránkách sdružení spotřebitelů TEST, a obrátila se na soud. 

„Soud jí dal za pravdu, že pokuta ve výši pět tisíc korun plus náklady řízení je proti dobrým mravům, a žalobu zamítl,“ vysvětlil právní poradce sdružení spotřebitelů TEST Jan Votočka. 

UPC přitom dává od případu ruce pryč. Odvolává se na to, že pohledávku prodala vyhamačské společnosti, která se pak s Tošnerovou soudila. „Věřte, že na smluvních pokutách nevyděláváme ani vydělávat nechceme. Chceme ale, aby smluvní pokuta plnila svou preventivní funkci, aby měli naši zákazníci motivaci zařízení vracet,“ říká Karel Žalud z UPC. 

Miloš Borovička, právník

„Je to pro společnosti velmi snadné, protože za nominální hodnotu prodají pohledávku, a pak inkasní společnosti si k nim přihodí náklady řízení a výsledná vysouzená částka je několikanásobně vyšší.“ 


Vzor odporu proti platebnímu rozkazu už si na stránkách TESTU stáhly stovky lidí. Podle odhadů je poškozených až několik tisíc.