Cestovky si účtují bezdůvodně vysoké stornopoplatky

Praha - České cestovní kanceláře si v mnoha případech účtují neodůvodnitelně vysoké poplatky za stornování objednaného zájezdu, jak va základě srovnání podmínek sedmi tuzemských cestovních kanceláří informovalo Občanské sdružení spotřebitelů TEST. Zástupci CK se však hájí, že odstoupením od smlouvy cestovním kancelářím vznikají škody, o kterých zákazníci nevědí.


Vyjádření Občanského sdružení spotřebitelů TEST

„Cestovní kanceláře určují výši storno poplatků podle toho, v jak dlouhé době před odjezdem zákazník zájezd zruší. Poplatky ve výši 100 procent z ceny zájezdu uplatňují v průměru od čtvrtého dne před zahájením zájezdu.“


Stornovaný zájezd lze nabídnout někomu jinému jako last minute

Právní poradkyně časopisu dTest Martina Vernerová upozornila, že uvolněný zájezd přitom není problém znovu prodat jako „zájezd na poslední chvíli“, byť za nižší cenu. Dodala, že během zájezdu, na který zákazník nenastoupí, pochopitelně nic nesní, nikdo mu nebude muset uklízet pokoj, ulehčí i delegátovi.

Cestovní kanceláře se hájí také tím, že mají závazky vůči dodavatelům služeb. Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) Jana Papeže například není možné libovolně měnit pasažéry u leteckých společností. Cestovní kanceláře letenky po teroristických útocích v USA objednávají na jména a v případě storna takováto letenka propadá celá. Podobně to funguje i v případě hotelů obzvláště v luxusních termínech.

Část výdajů kryje pojištění stornopoplatků

Podle Papeže je navíc lidí, kteří zájezdy před nástupem stornují, malý počet. V loňském roce ACK ČR evidovala 0,7 procenta stornovaných zájezdů. Pokud je důvodem odstoupení od smlouvy zdravotní komplikace, kryje část poplatků pojištění stornopoplatků, dodal Papež.

Zákazníci kanceláří by si podle dTestu měli nechat vyúčtovat veškeré reálné náklady a ztráty spojené s jejich odstoupením od smlouvy. Poté by klienti mohli namítat neplatnost vysokých stornopoplatků, které jsou podle dTestu mnohdy v rozporu s dobrými mravy.