Dobeš: D1 opravíme, jinak ale silnice spíš ostrouhají

Praha - Ministerstvo dopravy bude mít v budoucích letech velký problém s financováním výstavby a údržby dopravní infrastruktury. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše plánované výdaje ze státního rozpočtu na dopravu pro příští rok i roky následující omezí i čerpání dotací z Evropské unie. Miliardy budou chybět také Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Podle Dobeše zůstává prioritou ministerstva rekonstrukce dálnice D1, která je na hranici životnosti. „Na další projekty nám ale příliš peněz nezbude,“ varoval Dobeš.

Podle rámcového rozpočtu, který schválila vláda, má resort dopravy pro rok 2012 získat 24,59 miliardy korun včetně peněz od Evropské investiční banky. To je o téměř tři miliardy více než letos. Pro rok 2013 by ale podle výhledu ministerstva financí měl rozpočet klesnout na necelých 18 miliard korun a v roce 2014 na 17 miliard Kč.

„Je to katastrofický scénář pro rezort dopravy a pro rozvoj infrastruktury jako takové,“ prohlásil Dobeš. Převážná většina chystaných projektů vychází ze schválených střednědobých plánů z roku 2010. Rozdíl v rozpočtu kapitoly ministerstva dopravy pro rok 2012 je ve srovnání s rokem 2010 o třetinu nižší. „Krizový scénář letošního roku počítal s prioritní stavbou kofinancovaných projektů z Evropské unie, ale do budoucna budou všechny stavby z národních zdrojů muset být pozastaveny, stejný osud potká ale i některé spolufinancované stavby,“ podotkl Dobeš.

Česko nevyužije peníze nabízené unií

Podle Dobeše se nejspíše nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava na roky 2007 až 2013 vyčerpat zhruba deset miliard korun, které tak zůstanou v rozpočtu Evropské unie. Další ztráty je podle něj možné očekávat i u navazujícího programu pro roky 2014 až 2020. Ten celkově nabízí 100 miliard korun a současný návrh rozpočtu pro kapitolu doprava by neumožňoval ani přípravu nových staveb.

Výrazně méně peněz, než počítal, dostane také fond dopravní infrastruktury, který má na starosti financování údržby a investic do komunikací. Podle návrhu rozpočtu pro rok 2012 má fond dostat 37 miliard korun. Letos z národních peněz dostal dotaci 33 miliard korun. Na základě střednědobých plánů ovšem počítal s částkou 47 miliard korun. 

„Nebyly nám přidány čtyři miliardy, ale bylo nám naopak deset miliard ubráno,“ upozornil náměstek ředitele fondu Tomáš Čoček. Fond podle něj nyní musí kvůli rozpočtovým úsporám přehodnotit plány.

Na dlouhodobé podfinancování silniční sítě v Česku si nestěžuje jen Státní fond dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic, které z peněz fondu konkrétní opravy zadává, ale i řidiči. Současná výše financování dopravní infrastruktury je tragicky nízká také podle prezidenta Svazu průmyslu Jaroslava Hanáka. Zásadní podle něj byl propad, ke kterému v rozpočtu fondu došlo po nástupu bývalého ministra Víta Bárty, kdy se prostředky fondu skokově snížily téměř o 36 miliard korun. Ty teď podle něj chybí nejen pro výstavbu, ale i údržbu existujících komunikací. Celkově fond v letošním roce hospodaří s 61,3 miliardy korun.