Žaluda: Ve stáří vlaků ČD stále zaostávají, na zlepšení se ale pracuje

Praha – Vlaky Českých drah zejména na dálkových tratích nebývají mnohdy v nejlepším stavu. A není divu. Průměrné stáří souprav Českých drah se v současnosti pohybuje kolem 26 let. Státní podnik ale pracuje na tom, aby toto číslo co nejdříve srazil na evropský průměr, který se pohybuje kolem 15 let. Podle generálního ředitel ČD Petra Žaludy musí proto do nových vlaků firma investovat osm až deset miliard korun ročně.

Mezi nejnovější a nejpohodlnější vlaky Českých drah nyní patří City Elefant a Pendolino. Zatím ale tvoří jen menší část vozového parku státního železničního dopravce. Další nové vlaky jsou už ale vysoutěženy a dráhy čekají na dodávku. „V roce 2012 by mělo být zhruba 80 procent vlaků na regionálních tratích buď nových, nebo úplně repasovaných. Paralelně začíná obnova vlaků na dálkové spoje a tam stejný posun bude někdy v roce 2013 až 2014,“ řekl Žaluda v Ekonomice+.

„8 až 10 miliard půjde primárně na obnovu dálkových spojů, jsou to už uvažované jednotky Railjet. Samozřejmě bude pokračovat dál obnova na dalších dálkových spojích,“ dodal Žaluda s tím, že kromě nákupů nových souprav se počítá s renovací starých vagonů.

Nákup Railjetů prověřuje antimonopolní úřad

Jenže třeba nákup moderních vlaků Railjet se komplikuje. Škoda Transportation nákup napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Dráhy totiž místo vypsání tendru využily nabídky převzít opci od rakouských drah. Vysvětlují to tím, že jde o cenově velmi výhodnou nabídku. Díky velkému kontraktu rakouských železnic je cena za jednotku podstatně nižší, než kdyby dráhy vysoutěžily nové vozy samy. Škoda Transportation ovšem tvrdí, že je schopná nové vagony dodat levněji.

Českým drahám teď nezbývá nic jiného než čekat na verdikt antimonopolního úřadu. O své nevině jsou ale přesvědčeny. Vozy od Škodovky neplní požadovaný rychlostní limit pro provoz vlaků v cizině, kam by měly Railjety podle plánů Českých drah zajíždět. „Já na jedné straně chápu obchodní zájmy Škoda Transportation, na druhou stranu oni musejí vnímat potřebu Českých drah. Myslím, že se to dlouhodobě Škodovce nevyplatí,“ uvedl Žaluda.

Vozy, které by rády ČD koupily od Rakušanů.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Monopolu ČD pomalu zvoní hrana

Do budoucna to budou mít České dráhy těžší než v minulosti. Zatímco dosud měly na české železnici monopol, teď se na trh chystá konkurence. V září by měly na trať Praha - Ostrava vyjet žluté vlaky soukromého přepravce Regiojet ze skupiny Student Agency. Ten cestující láká na kvalitu, spolehlivost a rozumné ceny.

Žaluda ale zatím z nové konkurence obavu nemá. „Jsme přesvědčen, že pořád bude nejrychlejší spojení Praha - Ostrava s Českými drahami s Pendolinem. Myslím, že naše služby už dneska jsou na vysoké úrovni a budou se postupně zvyšovat,“ podotkl.

České dráhy doufají, že se jim letos podaří i přes příchod konkurence vylepšit loňský hospodářský výsledek. Loni se poprvé po oddělení nákladní dopravy před třemi lety dostaly do černých čísel. Zisk byl ale pouhých 9 milionů. Pro letošek podle Žaludy doufají, že by se mohly dostat ke 300 milionům korun.