Místo slibované práce přišel dvanáctitisícový účet za telefon

Praha - Hledat práci není v dnešní době vůbec jednoduchá věc. Zpravidla nejprve zavoláme všem přátelům a známým, aby se nám po nějakém místě poohlédli. Obrátíme se na pracovní úřad, personální agentury a zprostředkovatelny práce. A když neuspějeme, nezbývá nám než sledovat inzeráty. I tady je ale třeba být obezřetný. Jakkoli může inzerát firmy, která slibuje zajištění práce a pomoc nezaměstnaným, vypadat lákavě, může to nakonec dopadnout i tak, že ze slibované práce není vůbec nic a jediným výsledkem je účet za telefon v mnohatisícové výši.

Pan Antonín je nezaměstnaný už dva roky. Pracovat by ale chtěl a práci si aktivně shání. Absolvoval už řadu konkurzů, bohužel zatím bez výsledku. „Před časem jsem si v novinách všiml inzerátu: Pomůžeme nezaměstnaným v jejich tíživé situaci, seženeme práci, stačí jen zavolat,“ popsal nám mladík. A tak mu svitla jiskřička naděje a do firmy zavolal. „Pracovnice společnosti na druhém konci linky byla velice příjemná,“ popsal pan Antonín. „Chtěla ať jí povyprávím svůj životopis, ptala se na mé pracovní dovednosti a schopnosti, na to, o jakou práci mám zájem,“ doplnil. Telefonát trval více než hodinu a firma slíbila, že se ozve. Nic takového se ale nestalo.

Pan Antonín už málem na celou věc zapomněl. O měsíc později mu ale přišel účet za telefon ve výši dvanáct tisíc korun. „Částku jsem reklamoval, protože jsem si byl jistý, že tolik jsem provolat nemohl,“ uvedl Antonín. Nakonec ale zjistil, že účet se navýšil právě kvůli telefonátu do firmy, která slibovala pomoc nezaměstnaným. Volané číslo totiž začíná trojčíslím 900 a cena za minutu je 95 korun. „Nezbylo mi než účet zaplatit. Ale asi nebudu jediný, kdo se nechal napálit,“ uzavřel svou zkušenost pan Antonín.

Podobných případů jsou desítky

„Bohužel takových případů zaznamenáváme na naší poradenské lince každý měsíc několik desítek,“ potvrdil právník Občanského sdružení spotřebitelů TEST Jan Votočka. „Podobné neseriozní firmy si tímto způsobem nevydělávají zprostředkováváním práce, ale právě pouze provozováním drahých telefonních linek,“ varoval.

Pokud se rozhodnete zavolat na číslo začínající devítkou, dobře si předem zvažte, jestli vám takovýto hovor opravdu stojí za to. Cenu za minutu volání naštěstí vyčtete už z telefonního čísla. „U čísel začínajících 900 platí, že čtvrtá a pátá pozice v čísle určuje cenu za minutu volání,“ vysvětlil ředitel sekce Kanceláře Českého telekomunikačního úřadu Jan Sedláček. „Takže pokud jde o konkrétní číslo 900 950 007, na které volal váš čtenář, cena za minutu volání je 95 korun,“ upřesnil.

Firmy musí na cenu hovoru upozorňovat

„Firma provozující linku je ale vždy povinna upozornit volajícího na výši tarifu, a to jednak přímo v inzerátu a také na počátku hovoru samotného,“ informoval Votočka. Tato povinnost vyplývá ze zákona o cenách, a pokud se tak nestane, můžete podat podnět na Českou obchodní inspekci.