Češi stále více šetří

Praha - Strach z chystaných politických změn, růstu DPH a cen potravin je nutí utrácet peníze s rozmyslem a odepřít si věci, které pro ně dříve byly samozřejmostí. Současný trend šetření odnášejí hlavně prodejci takzvaného „impulsního“ zboží, tedy takového, které není pro kupujícího nezbytně potřeba. Prodeje některých výrobků v posledních měsících spadly i o desítky procent.

„Nejistota zákazníka odpoutá od kvality a od normálního systému nákupu, vyhledává levnější zboží,“ vysvětluje Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu. Šetření z důvodu nejistoty před chystanými politickými reformami se projevuje tak, že lidé omezují nákupy výrobků, které nezbytně nepotřebují. Či kupují levnější variantu.

„Je to velké nebezpečí pro tržby v některých sortimentech, zejména těch impulsnějších, protože velké části toho, co lidé nakupovali, pro ně nebyly reálně potřebné,“ říká analytik Incoma Research Zdeněk Skála. Odnáší to kupříkladu obchody u čerpacích stanic, což potvrzuje i generální ředitel Benziny Martin Durčák. „Ty největší propady jsme zachytili na autopříslušenství, tam to jsou desítky procent. Podobné je to na cukrovinkách.“

Zdeněk Skála, analytik Incoma Research
Zdeněk Skála, analytik Incoma Research
Více fotek
  • Zdeněk Skála, analytik Incoma Research autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273521.jpg
  • Martin Durčák, generální ředitel Benziny autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273522.jpg
  • Časopisy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273523.jpg
  • Slevy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2736/273526.jpg

Místo dražších potravin se kupují ty levnější, podobný trend lze vysledovat i u jiných produktů, které lze pořídit v levnější variantě. Špatně se prodávají i některé časopisy nad šedesát korun. „Relativně stabilní prodeje vidíme u dětských a oborových časopisů, naopak u společenských časopisů vidíme pokles, který je způsobený vyšší konkurencí časopisů s nižší cenou,“ dodává mluvčí PNS Zuzana Hurychová.

Lidé se naučili své nákupy plánovat a stále více spoléhají na akční letáky a slevy. Podle nich nakupuje už třetina Čechů. Propad podle průzkumů společnosti Incoma Research zaznamenaly i bio potraviny. Pravidelně je kupuje o polovinu domácností méně než dříve.