Internet dává šanci neznámým talentům

New York - Servery Youtube, MySpace nebo iTunes už přinesly celosvětovou slávu i neznámým kapelám. Po nových hitech na nich pátrají vyhledávači talentů, ale nově pomáhají k penězům i umělcům ze všech sociálních skupin. Za album neznámého hudebníka jsou zákazníci ochotni často zaplatit i tisíce dolarů.

Během jednoho týdne se stal internetovou hvězdou bezdomovec z Denveru, jehož písničky si na Youtube pustily tisícovky lidí. Navíc jeho album předělávek rychle míří na špičku hitparády obchodu iTunes. Dred Scott byl přitom dosud odkázán na nejisté výdělky z ulice: „Jednou přijdete, vyděláte dolar a ještě přetrhnete strunu. Další den to ale můžou být i tři stovky.“ 

Na Scotta narazil lovec talentů, který okamžitě s hudebníkem singl nahrál jeho vystoupení. Živý koncert ze šestnácté denverské ulice se v internetovém obchodě iTunes začal prodávat za necelé čtyři dolary. Zaznamenal úspěch, když během prvních dvou dnů vydělala hudba neznámého umělce dva tisíce dolarů. 

Dred Scott
Dred Scott

„Z ulice mu to asi úplně nepomůže, ale je to velká pomoc. Lidi si ho najdou sami, a nemusí si platit drahou kampaň,“ doplnil hledač talentů Tyler Ward. 

iTunes přitom nejsou jedinou cestou, jak rychle získat popularitu. Donedávna fungoval jako hlavní místo pro vyhledávání talentů server MySpacem, kterému za svou slávu vděčí třeba Arctic Monkeys nebo Lilly Allen. Úpadek populární muzikantské sítě ale většinu kapel rychle přesměroval Youtube, videoserver od Googlu.