Piloti ČSA hrozí dodržováním zákoníku práce

Praha – České sdružení dopravních pilotů CZALPA zahájí protestní akci proti ČSA v okamžiku, kdy dojde k předání první výpovědi některému z pilotů. Protest by měl mít podobu striktního dodržování zákoníku práce a jeho následkem bude zpoždění některých letů. Sdružení nesouhlasí s plánovaným propouštěním dopravních pilotů, které podle jeho názoru jde nad rámec vládou schválené restrukturalizace společnosti. Podle ČSA jsou všechny připravované změny součástí plánu, který v minulosti CZALPA akceptovala. Na stranu vedení se v roli zástupce většinového vlastníka státních aerolinií postavil i ministr financí Miroslav Kalousek.

„Není to forma protestu proti cestujícím, rovněž nechceme poškozovat firmu,“ řekl šéf CZALPA Filip Gaspar. Podle něj ale management s piloty nekomunikuje, nedodržuje dohody ohledně snižování počtu zaměstnanců a společnost ČSA poškozuje. Připustil, že by mezi propouštěnými piloty měli být i někteří členové vedení CZALPA.

„Restrukturalizační plán od začátku předpokládal cílový stav 27 letadel při počtu 9,3 pilota na letadlo,“ uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Pro zimní letový řád společnost počítá s 29 letouny a přibližně 10 piloty na letadlo, tedy celkem s téměř 300 piloty.

V současnosti jich společnost zaměstnává 350. Zadání restrukturalizačního plánu, který počítal se zeštíhlením dopravce, se podle ČSA nezměnilo. Společnost proto překvapuje, proč CZALPA v jedné třetině nynějšího procesu odstupuje od programu restrukturalizace, se kterým dříve sama souhlasila.

Video Reportáž Zuzany Luňákové
video

Reportáž Zuzany Luňákové

„Management ČSA i Aeroholdingu postupuje přesně podle zadání akcionáře. Ten trvá na maximálním snížení nákladů, aby učinil ČSA co nejméně zranitelnou,“ řekl ministr financí Kalousek. Pokud budou odboráři blokovat schválený restrukturalizační plán, bude efektivnější dát firmu do konkurzního řízení než riskovat její kolaps. V každé společnosti rozhoduje její vlastník, nikoliv zaměstnanci, dodal Kalousek s tím, že doufá ve vítězství zdravého rozumu.

„Analýza, kterou se vedení ČSA řídí, byla zpracována v období vrcholící úvěrové krize a od počátku byla koncipována jako reakce na nejhorší možný vývoj v letecké dopravě,“ řekl David Jeřábek z výkonné rady CZALPA. Podle něj chce jít společnost nad rámec tohoto plánu i v době, kdy se situace v letecké dopravě obrací k lepšímu.

Protest proti vedení společnosti by nejprve měl být vedený formou striktního dodržování předpisů a zákoníku práce. Dopravní piloti chodí údajně do práce o desítky minut dříve, aby stihli všechny nezbytnosti na přípravu letu. Rovněž se piloti během svých směn vzdávají přestávek na jídlo.

Tato praxe by po vyhlášení protestu skončila. Akce by mohla způsobit zásadní zpoždění letů, některé večerní spoje by dokonce nemusely stihnout odlet vůbec. „Piloti by jen využili všech práv, která jim nabízí zákoník práce,“ dodal Gaspar.

Sdružení posbíralo od minulého týdne mezi piloty a stevardy ČSA 250 podpisů na podporu protestu. „Management řeší špatné výsledky na straně výnosů další unáhlenou redukcí společnosti. V krocích managementu je patrná absence jasného plánu,“ uvádí CZALPA.

Pilotům vadí opouštění výnosných linek, jako například do Tel Avivu a Dubaje, a jejich přepouštění konkurenčním dopravcům. Snižování letecké kapacity navíc podle sdružení nekoresponduje se současnou situací na trhu letecké dopravy, kde v Evropě od ledna do května vzrostla poptávka po letecké dopravě o deset procent.

Nová vlna propouštění v ČSA by podle CZALPA měla přijít na přelomu července a srpna. Předcházející propouštění na začátku roku se týkalo 50 zaměstnanců ČSA a mělo být s ohledem na restrukturalizační plán poslední. Přesný počet zaměstnanců, kterých se další redukce týká, odbory zatím neznají, další propouštění dosud nebylo detailně projednáno. Gaspar již dříve odhadl, že ČSA propustí 50 až 70 pilotů ze současných 350.

Ve společnosti se propouští podle takzvaného systému seniority, který primárně zajišťuje pracovní místa déle sloužícím pilotům. Otázkou nového propouštění by se na středečním zasedání podle Gaspara měla zabývat dozorčí rada společnosti. O možnosti zvrátit rozhodnutí vedení ČSA hodlá CZALPA jednat nejen s ní, ale i s majoritním vlastníkem aerolinií, kterým je ministerstvo financí.