Na mobilním trhu přebírají vládu asijské značky

Praha - Finská telekomunikační společnost Nokia má v plánu propustit celkem čtyři tisíce zaměstnanců a následovat ji chce i kanadský konkurent Research in Motion. Tomu se od začátku roku nedaří a zkouší to změnit razantními škrty, výrobce manažerských telefonů BlackBerry by mělo opustit celkem dva tisíce lidí. Situace na mobilním trhu se mění a na módní vlně moderních chytrých telefonů se vezou především asijské značky.

Akcie Research in Motion spadly od začátku roku na polovinu, k tomu se přidal výrazný pokles zisku, neúspěšný rozjezd tabletu Playbook a problémy v asijských zemích. Výsledkem jsou minimálně tisíce lidí bez práce. Podle vyjádření společnosti je propouštění jedinou cestou k dlouhodobějšímu úspěchu. Firma se také chce zaměřit na nové oblasti, kde jsou větší šance na růst.

Do ještě větších problémů zabředl finský gigant Nokia. O práci přijde kolem čtyř tisícovek jejích zaměstnanců a šanci na to, aby přežila ve zrychlujícím světě mobilních telefonů, vidí Nokia ve spolupráci s Microsoftem. Jenže první mobily s Windows se objeví nejdřív na podzim, kdy by měla přijít i jejich první velká aktualizace.

Změny na mobilním trhu (zdroj: ČT24)

Nokia už jedničkou dlouho nebude. Na podzim by se totiž podle odhadů mělo centrum vlády nad mobilním trhem přesunout na ústředí korejského Samsungu. Nokia přitom kralovala světu od roku 1996. Rozjetý je i další asijský výrobce HTC. „HTC se výborně chytila té strategie několika platforem, je pravděpodobné, že půjde ještě nahoru a některé menší konkurenty jako třeba BlackBerry předstihne,“ soudí redaktor serveru Mobil.cz Luděk Vokáč.

O úspěchu telefonů už totiž nerozhoduje jen jeho výbava, ale i operační systém a počet aplikací. Nejpopulárnější je teď Android od Googlu. Tomu se ale Nokia a Blackberry zatím vyhýbají.

Procentní podíly mobilních operačních systémů
Zdroj: ČT24