Dostavby D11 se kvůli úsporám v dopravě jen tak nedočkáme

Praha – Kvůli krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) nevystačí v příštím roce prostředky na dostavbu důležitých staveb, jako je například část dálnice D11 Osičky - Hradec Králové. Jiné úseky naberou výrazné zpoždění a odsouvání dostavby vyvolá dodatečné náklady. Deset miliard korun, které vláda fondu ukrojí, ale budou chybět i na běžnou údržbu silnic a železničních tratí. V dnešní tiskové zprávě to uvedlo ministerstvo dopravy.

Fond dopravní infrastruktury příští rok dostane 37 miliard korun. Vláda se také rozhodla omezit čerpání úvěru z Evropské investiční banky zhruba o polovinu na 3,74 miliardy korun. „Tento výhled představuje faktické snížení objemu zdrojů o deset miliard oproti původnímu schválenému střednědobému rámci pro rok 2012,“ uvedlo ve zprávě ministerstvo dopravy.

Na jaké úseky se příští rok nedostane?

  • Nebude na zahájení dostavby dálnice D11 Osičky - Hradec Králové.
  • Nepostaví se silnice I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II.
  • Zpomalí se výstavba dalších důležitých akcí, jako jsou obchvat Bohumína a stavba tunelů Dobrovského.

Ministerstvo už nyní upozorňuje, že zpomalení či zastavení staveb podraží všechny projekty. Drastické snížení rozpočtu dále znamená zastavení nebo odsunutí příprav staveb připravovaných pro nové programy EU od roku 2014. Česká republika by tak od tohoto roku pravděpodobně nemusela být schopná začít efektivně čerpat finanční prostředky z Evropské unie.

Omezení rozpočtu se dotkne i cyklistů

Snížení prostředků, které má SFDI k dispozici, pocítí i milovníci cyklistiky. Zrušeny totiž budou taktéž příspěvkové programy na výstavbu cyklistických stezek. Nebude ovšem také zvyšována bezpečnost v dopravě včetně bezpečnosti na železničních přejezdech a programů pro výstavbu protihlukových opatření, uvedlo ministerstvo.

Silniční doprava
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Pavel Dobeš už se dříve nechal slyšet, že by se na úsporách měly podílet z větší části i jiné resorty. Současný rozpočet pro kapitolu dopravy je o třetinu nižší, než kolik mu slibovaly výhledy. Jiné resorty takto razantní snížení financí oproti předchozím kalkulacím nepostihlo, upozornil ministr. Kromě peněz určených pro SFDI a prostředků z Evropské investiční banky získá podle schválených rozpočtových rámců pro rok 2012 z národních zdrojů pro resort dopravy 20,8 miliardy korun.

Vydáno pod