Tradiční výroba korkových zátek v Portugalsku upadá

Lisabon - Portugalské tradiční korkové zátky jsou vyhlášené svojí kvalitou a představují hlavní exportní artikl země. Teď se ale celý průmysl dostal do problémů kvůli levnějším uzávěrům i zastaralosti domácích výroben. Zpracování korku přitom živí víc než deset tisíc lidí, a to hlavně ve venkovských oblastech, kde se práce hledá jen těžko.

Kůra na výrobu zátek se v Portugalsku získává stovky let. Začátek 21. století ale přinesl změnu. Tradiční korkové zátky totiž začaly nahrazovat plastové a kovové uzávěry, což je pro Portugalsko, největšího světového výrobce a zároveň jednu z nejchudších zemí západní Evropy, velká hrozba. „Důležitost korkového dřeva je pro naši ekonomiku naprosto zásadní,“ řekl Carlos de Jesus, ředitel portugalské korkařské asociace APCOR.   

Mezi světovými vinaři tak začala zátková válka. Převážně výrobci z Austrálie a Nového Zélandu preferují nové typy, jsou totiž levnější. Navíc tvrdí, že korek má rozdílnou kvalitu a někdy i nakyslou pachuť, která kazí víno. Korkaři zase argumentují tradicí a vhodností svých špuntů. Na své straně mají i ekology, kteří korek chválí jako obnovitelnou surovinu a jeho těžbu šetrnou k přírodě. Ta se za stovky let prakticky nezměnila. „Dělám to už čtyřicet let. Nevím, co bychom tu dělali bez korku. Přináší lidem práci a můžu říct, že dobře placenou,“ podotkl Joao Simoes, těžař korku. 

Modernizace výroby vedla k zisku

Korkaři si dlouho udržovali takřka monopolní pozice. Nouze je ale dotlačila ke spolupráci. Řada z nich také zmodernizovala výrobu a zlepšila kontroly kvality. Ti, kteří to udělali, si výsledky pochvalují. Společnost Amorim je největší a nejstarší korkařská firma v zemi. Nedávno otevřela dvě supermoderní výrobny. Jedna z nich je dokonce největší svého druhu na světě. Firma teď vyrábí přes tři miliardy zátek ročně. „Rádi bychom věřili, že to nejhorší už je za námi. V uplynulých letech jsme na trhu ztráceli, ale od roku 2010 už se korek vrací tam, kam patřil,“ konstatoval Antonio Amorim, generální ředitel společnosti. 

Pomohla k tomu orientace na nové trhy - hlavně Čínu, Brazílii a Rusko, ale i větší výrobní sortiment. Vedle tradičních zátek se teď vyrábí i boty, módní doplňky, nábytek nebo třeba korkové kuličky k vysoušení ropných skvrn.