Luxus se ve světě prodává, automobilky jásají

Berlín – Prémiovým automobilkám se daří jako nikdy. Největší výrobce luxusních vozů, německé BMW, dnes ohlásilo nejlepší výsledek v historii firmy. Ve druhém čtvrtletí se mu podařilo více než zdvojnásobit čistý zisk na 1,8 miliardy eur (téměř 44 miliard korun). Loni přitom automobilka vydělala téměř o miliardu méně, v roce 2009 to bylo pouhých 120 milionů. K dobrým výsledkům jí pomohl především silný prodej v Asii. Pozadu však nezůstávají ani Mercedes, Audi nebo Porsche.

Během úspěšných třech měsíců prodalo BMW 450 tisíc automobilů, tedy celosvětově téměř o pětinu více. Vydělalo tak 1,8 miliardy eur. Nenaplnily se tedy prognózy, že na předkrizová čísla automobilka jen tak nedosáhne.

Výsledky automobilky nahoru tradičně táhne Čína. Ta ale pomáhá i jejím rivalům. Mercedes ve druhém čtvrtletí vydělal o třetinu více, tedy 1,7 miliardy eur. Audi za celé první pololetí zisk zdvojnásobilo na 2,5 miliardy eur. Mezi německou trojkou teď zuří boj o pozici jedničky, odstupy jsou mezi automobilkami minimální.

Šéf BMW Norbert Reithofer:

 „Jsme na dobré cestě udržet si i v roce 2011 pozici vedoucího světového výrobce luxusních automobilů.“


„Já si myslím, že BMW si zatím to prvenství udrží, protože míří do segmentů, kde třeba Audi tolik přítomné není. Co se týče Mercedesu, tam je otázka, do jaké míry se podaří trefit ty správné modely, které lidi chtějí,“ míní editor Auto Tipu Jakub Kolár. Zvýšeného zájmu o luxus si ale užívá i další německá značka. Porsche, ač mnohem menší než její konkurenti, dokázalo v prvním pololetí zvýšit provozní zisk o 60 procent na 1,07 miliardy eur.

Donekonečna však prodeje neporostou

„Ta čísla jsou opravdu mimořádná. Myslím, že nikdo neočekával, že by takových čísel ti výrobci dosáhli. V druhém pololetí budou asi z těchto maximálních výšin klesat. Ten důvod je, že se blíží zase nějaká vrstva dluhové krize,“ není ale tak optimistický analytik firmy Cyrrus Jan Procházka.

Případný pokles by však prémiové výrobce neměl zaskočit tolik jako ty masové. Radost svým akcionářům dělají i jejich marže. U BMW dosahují skoro 14,5 procenta z obratu, u Audi necelých 12 a u Mercedesu 11 procent. Králem je ale Porsche s 20 procenty.