Dynamické váhy na mýtných branách odhalí přetížené kamiony

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hodlá učinit přítrž přetíženým kamionům, které ničí české silnice. Testuje proto na mýtných bránách aplikaci, která odhalí, jestli má projíždějící kamion povolenou váhu. Tzv. dynamické váhy by mohly ročně ušetřit až 600 milionů korun, které stát vydává na opravu vyježděných kolejí a popraskaného asfaltu.

Speciální čidla v silnici změří hned za hraničním přechodem u první mýtné brány váhu každého auta, které tudy projede. Informaci poté pošlou do centrály. „Snahou je, aby to fungovalo jako u měření rychlosti vozidel. Tzn., aby bylo možné pouze identifikovat toho, kdo porušil pravidla, a pak ho obeslat,“ říká ředitel úseku Provozovatele elektronického mýta ŘSD Václav Nestrašil. 

Právě přetížené kamiony nejvíc ničí české silnice. Z miliardy korun, které ŘSD ročně vydává na opravy, jde celkem 600 milionů na rekonstrukce těchto úseků. Jeden přetížený kamion totiž poškodí silnici stejně, jako když po ní projede 20 tisíc osobních aut. „Zvláště dopravci z východu si s tímto příliš hlavu nelámou, takže budeme jedině rádi, jestli se trh vyčistí,“ říká mluvčí ČESMAD Bohemia Martin Felix. 

Vážení kamionu
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Dosud se přetížení nákladních aut příliš netrestalo. Policie totiž musela nejdříve náhodně vybrat kamion, zastavit ho, a pak zvážit na speciálních mobilních vahách. „Kontrola byla v podstatě víceméně velmi málo účinná,“ dodává Nestrašil. „Vzhledem k hustotě dopravy nelze ani zdaleka převážit podstatné procento automobilů,“ myslí si i Felix. 

Napojení dynamických vah na mýtný systém by mohlo výrazně snížit také jejich pořizovací cenu, konkrétně z deseti milionů až na polovinu. „V současné době poběží testování a vyhodnocování pilotního projektu, což podle mě bude trvat zhruba do podzimu letošního roku,“ předpokládá generální ředitel společnosti Kapsch, provozovatele mýtného systému v ČR, Karel Feix. Celý systém by pak Ředitelství silnic a dálnic mohlo spustit už během příštího roku.