Letošním prodejům aut opět vévodí škodovky

Praha – Počet osobních vozů na českých silnicích poprvé překonal 4,5milionovou hranici registrovaných automobilů. V prvním pololetí se jich po České republice prohánělo 4,55 milionu. Jeden vůz tedy připadá na 2,31 obyvatele, čímž Češi překonali například Slováky nebo Maďary, naopak v motoristicky vyspělých zemích, jako je Německo, Francie nebo Itálie vlastní auto každého 1,4 – 1,7 člověka. Podobnou statistikou se může pyšnit například i Polsko.

Během prvních šesti měsíců do registru přibylo více než 88 tisíc nových a přes 65 dovezených ojetých aut. Naopak 84 tisíc vozů majitelé z registru vyřadili. Meziroční prodeje aut zaznamenaly mírný pokles, statistici tomu přičítají i překvapivý červnový pokles maloobchodních tržeb. „Důvod poklesu maloobchodních tržeb v prodejích automobilů je spíše v tom, že došlo ke snížení cen automobilů, čili ten celkový objem tržeb byl potom logicky nižší,“ vysvětluje však ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek s tím, že letošní prodeje oproti loňsku klesly jen o necelé procento. Příští rok už to zase bude o kousek lepší.

Antonín Šípek:

„Myslím si, že celkové prodeje za rok 2011 budou o tři až pět procent vyšší, než tomu bylo v loňském roce.“


Prodejům i dovozům ojetin vévodí škodovky

Nejoblíbenější česká značka je jak v nových, tak v ojetých vozech Škoda. Na dalších místech se umisťuje Volkswagen a Ford. Ani nákupy však nepomáhají snížit stáří vozového parku. Průměrný věk českých aut se téměř nemění již více než 15 let. V roce 1995 Češi vlastnili nejvíce 14letých aut, v roce 2000 pak věk o půl roku srazil přechod na povinně-smluvní pojištění, které vyřadilo značné množství starých vozů. Letos v červnu se však průměrný věk opět vyšplhal na 13,76 roku.

Téměř dvě třetiny českých registrovaných vozidel už oslavilo desáté narozeniny. Polovina z nich je dokonce starší než 15 let. Ještě hůř jsou na tom ale motocykly. „Z těch zhruba 950 tisíc registrovaných motocyklů je 700 tisíc ve věku téměř 40 let,“ tvrdí Šípek. Podle odborníka jde však pouze o motorky uvedené v registru. Velké množství z nich již možná vůbec neexistuje, dodal.

Antonín Šípek:

„Průměrný věk osobních automobilů registrovaných v ČR téměř 14 let a podíl vozidel ve věku nad deset let svědčí o dlouhodobě nedostatečné obnově vozového parku.“


Zdaleka nejstarší kategorií jsou však pásové traktory, kterých je v registru 449 kusů a jejich průměrný věk dosahuje 47 roků.