Detroit se po krizi znovu staví na nohy

Detroit – Původně byl americký Detroit Mekkou automobilového průmyslu ve Spojených státech. Světová ekonomická krize z něj ale udělala spíše symbol recese. Magazín Time si tam dokonce v roce 2009 koupil za směšných sto tisíc dolarů dům, aby z něj jeho reportéři mohli rok zblízka sledovat, jak se město vyrovná s největší krizí ve své historii.

Třídílný dokument Michaela Selditcha s názvem Detroit in Overdrive dokumentuje pád a opětovné vzmáhání města, které před dvěma lety v podstatě vylidnila krize v automobilce General Motors. Právě výrobce automobilů projekt zachycující obyvatele, kteří ke znovuzrození města přispívají, z části podporuje.

Jedním z takových lidí je muzikant a nyní i podnikatel Robert James Richie zvaný „Kid Rock“. Městu pomáhá na nohy tím, že vyrábí místní pivo. „V Detroitu jsem se narodil. Teď jsem přijel zpět, abych tomuhle městu zase vrátil to, co mi dalo. Otevřel jsem si tu vlastní pivovar, abych dal lidem práci. Bez ní by tu lidé nechtěli bydlet a necítili by se tu bezpečně,“ tvrdí hudebník.

Michael Selditch:

„Mnoho mladých lidí se sem stěhuje, protože tu není draho. A dělají z toho nádherné místo.“


Pomocnou ruku přispěchali městu podat nejen podnikatelé, ale i umělci, studenti a obyčejní lidé. Životní úroveň v Detroitu chce zvednout i Edith, která si chce otevřít vlastní prodejnu potravin. Designér Joe zase vymyslel ochranné kryty pro automobilový průmysl. „Když jsem o projektu Detroit in Overdrive slyšel poprvé, byl jsem vážně příjemně překvapen. Po všech těch příbězích o neúspěchu přišel čas, aby někdo ukázal, jak se městu opět daří,“ raduje se starosta Detroitu Dave Bing.

Detroit zůstane městem automobilů

Ani snahy místních však stopu General Motors nevymažou. Společnost pouhé dva roky od chvíle, kdy vyšla z bankrotové ochrany, hlásí skvělé výsledky. Za druhé čtvrtletí téměř zdvojnásobila čistý zisk na více než 43 miliard korun.