Česká mincovna prodala za týden zlato za téměř sto milionů

Jablonec nad Nisou - Jablonecká Česká mincovna v posledních dnech láme rekordy a těží ze zvýšeného zájmu o zlatý kov. Za jediný týden totiž prodala investiční zlato za bezmála sto milionů korun. Důvodem jsou rostoucí ceny zlata na světových trzích. Investiční zlato ve formě slitků a cihel nabízí mincovna zhruba čtyři měsíce, týdně realizovala obchody v řádech statisíců korun. V posledním týdnu ale denně přijímá v průměru na sto objednávek a zaměstnanci nestačí brát telefony. 

Za rekordní poptávkou stojí nejistota na akciových trzích. Rekordně zdražilo zlato poté, co agentura Standard & Poor's zhoršila úvěrový rating Spojených států. Cena zlata tak před týdnem poprvé v historii překonala hranici 1 800 dolarů za troyskou unci (31,1 gramu). Vysoké ceny zlata ale paradoxně mincovně spíš škodí, zájem je totiž hlavně o slitky, při jejichž koupi investoři neplatí dvacetiprocentní DPH, zájem o umělecky zpracované medaile je minimální. Mincovna na tom tratí, protože z prodeje investičního zlata má jen minimální profit.

Investoři vkládají své peníze do investičních produktů, o medaile není zájem

„U medailí platí investor DPH, řada z nich proto raději přešla k investičnímu zlatu, které je levnější,“ vysvětlil ředitel společnosti Radek Šulta. Investoři mohli zlatou cihlu o hmotnosti jednoho kilogramu v minulém týdnu koupit za 960 tisíc až 970 tisíc korun. Investiční medaile o stejné hmotnosti je ale podstatně dražší. „Ještě na jaře jsme ji prodávali za 1,2 milionu korun, už to byl rekord, teď jsme ji museli zdražit na 1,35 milionu,“ vysvětlil Šulta. Dražší jsou i zlaté dukáty, proto podle něj někteří tradiční klienti mincovny přešli od medailí k levnějšímu investičnímu zlatu.

Podle Šulty však lze bez DPH nakoupit pamětní zlaté mince, které každoročně mincovna razí pro Českou národní banku. „Zatímco letošní emise je vyprodaná, ve skladech máme ještě několik tisíc zlatých mincí z minulosti. Jejich nákup je pro investory podobně výhodný jako nákup investičního zlata, navíc ale mají ještě uměleckou hodnotu,“ upozornil Šulta. Zájem o tyto mince se v posledních dnech podle něj rovněž zvyšuje a investoři je kupují po desítkách.

Česká mincovna je poslední firmou, která po rozpadu sklářského a bižuterního gigantu Jablonex Group zůstala v Jablonci v provozu. Mincovna má od loňského dubna nového vlastníka, kterým je společnost Monetica. Ta vznikla jako konsorcium dvou zájemců, většinu vlastní podnikatel Karel Zoubek. Menšinovým akcionářem firmy je švýcarská společnost Amera, která patří mezi hlavní světové producenty střížků, jež jsou výchozím polotovarem při ražbě mincí. Firma zaměstnává 66 pracovníků. V loňském roce uskutečnila zakázky za 406 milionů korun a její hospodaření skončilo 57milionovým ziskem.