Čínské rychlovlaky budou levnější a pomalejší

Peking – Po červencové nehodě dvou souprav vysokorychlostních vlaků v Číně začnou na tamní železnici platit nová jízdní pravidla. Při nehodě totiž přišlo o život minimálně čtyřicet procent lidí. Nově proto bude supervlaků jezdit méně a pomaleji. Všechny vysokorychlostní tratě navíc projdou kontrolou bezpečnosti.

Rychlost vlaků v Číně klesne z původních 350 na 300 kilometrův hodině. Jejich pomalejší verze bude jezdit taktéž o 50 kilometrů pomaleji, a to 200 kilometrů v hodině. Státní železnice ani nepočká na nový jízdní řád. Pět souprav, které vyjíždějí z Pekingu a Šanghaje, škrtla vláda už od zítřka.

Ředitel nádraží Shao Zhongliang:

„Cestující, kteří si už jízdenky zakoupili, je můžou vyměnit na nádraží, nebo dostanou náhradu.“


Snížená rychlost cestujícím ušetří pět procent ceny jízdného. Jízdenka tak bude v průměru o deset až dvacet jüanů levnější. V přepočtu je to až 53 korun. Cestujícím plánované změny nijak nevadí. „Mě osobně to zdrží asi půl hodiny – a to mi zas tolik nevadí,“ tvrdí jeden z nich.

Přestože jsou vysokorychlostní tratě velkou čínskou chloubou, většina Číňanů na tamní železnici po nehodě z 23. července u města Wen-čou zanevřela. Průzkumy ukázaly, že těsně po nehodě nechtěly do vlaku už nikdy nastoupit téměř tři čtvrtiny Číňanů. Nic jiného jim ale nakonec nezbude. Letenka je totiž až třikrát dražší a vlaky jsou páteří čínského dopravního systému. Ročně čínská železnice přepraví až 2,8 miliardy pasažérů.