CEDOP zpochybnilo posudek na nákup souprav Railjet

Praha - Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP) zpochybnilo posudek ČVUT na nákup vlaků Railjet Českými drahami. Podle odborníků z CEDOP posudek podceňuje tempo modernizace železniční infrastruktury v Česku a okolních zemích. Tuzemský výrobce lokomotiv Škoda Transportation přitom právě posudkem ČVUT argumentoval, když podával podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Antimonopolní úřad poté vydal předběžné opatření, které zakazuje Českým drahám smlouvu o nákupu 16 souprav Railjet za pět miliard korun se společností Siemens uzavřít.

Podle Martina Jacury z ČVUT České dráhy nepotřebují 16 souprav s rychlostí až 230 kilometrů v hodině. Stačilo by prý poloviční množství a zbylé prostředky je lepší investovat do vozidel s nižší konstrukční rychlostí. „Rychlost 230 kilometrů v hodině se dá u nás i v Rakousku očekávat až po roce 2030, což už je po dvacetileté životnosti této jednotky,“ uvedl. Také zpochybnil, že by nabídnutá cena za soupravy byla exkluzivní, a zároveň upozornil, že tato vozidla jsou konstrukčně pět až šest let stará. „Výběrové řízení, které proběhlo v Rakousku a o kterém se stále hovoří, je také z roku 2005. A hlavně, srovnatelné vozidlo neexistuje,“ řekl Jacura.

Ředitel CEDOP Petr Šlegr mezi hlavní vady posudku zařadil podhodnocení vývoje železniční infrastruktury v Rakousku. Klíčové investice mají být podle něj dokončeny do roku 2025, tedy v první polovině životnosti souprav Railjet. „Některé i v první třetině,“ podotkl Šlegr, podle kterého odborníci z ČVUT také špatně odhadli tempo modernizace železnice v Česku a Polsku, takže neobstojí jejich argument, že ČD by stačilo nakoupit poloviční množství rychlých souprav Railjet.

CEDOP: Railjet zkrátí jízdní dobu

Podle Šlegra posudek ČVUT odsouvá stavbu nových rychlostních tratí v Česku na roky 2040 a 2050, přitom už v roce 2025 budou některé úseky umožňovat rychlejší jízdu než nyní, takže soupravy Railjet zkrátí jízdní dobu: „Jedná se o úseky například z Prahy do Berouna nebo z Brna do Přerova a dál na Ostravu. Je to podobné jako říkat, že nemá cenu si pořídit automobil na rychlost 130 kilometrů za hodinu, když není hotová celá dálniční síť.“

Autor posudku Martin Jacura z ČVUT ale nesouhlasí: „Bohužel pro vývoj železniční infrastruktury u nás není ta kritika reálná. S ohledem na to, jak pomalu se v Česku staví koridory nebo dálnice, jsme přesvědčení, že to naše stanovisko je bližší skutečnosti.“

Siemens Railjet
Siemens Railjet

Dráhy mohou jeden vůz Railjet pořídit za zhruba 43 milionů korun, což je podle Šlegra o několik milionů korun méně než kolik například slovenský železniční dopravce zaplatí za vozy, které jsou konstruovány pouze na rychlost 160 či 200 kilometrů za hodinu. „Vadí nám, že někdo zpochybňuje nákup nového moderního vlaku jenom tím, že je rychlejší než české koleje. Vlak lze využít i pro vnitrostátní dopravu a to, že může jezdit rychle a ČD s ním tedy budou moci podnikat a vydělávat v zahraničí, je jenom plus,“ vysvětlil Šlegr. CEDOP své připomínky k posudku zašle vedení ČVUT. „Co si pamatuji, není to první studie, která ze strany Fakulty dopravní ČVUT neuvádí úplně přesná data,“ míní.

České dráhy plánují koupit 16 vlaků Railjet od společnosti Siemens za téměř pět miliard korun, chtějí při tom využít opci Rakouských spolkových drah (ÖBB), které v obřím tendru koupily desítky stejných vlaků a některé z nich nebudou potřebovat. Škoda Transportation tvrdí, že je drahám schopna nabídnout levnější vlaky ve srovnatelné kvalitě. Požaduje proto, aby dráhy na nové mezinárodní vlakové soupravy vypsaly výběrové řízení. České dráhy
ale na výhodnosti nákupu Railjetů trvají, jsou podle nich vyzkoušené a u rakouských drah se osvědčily.

Předběžné opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže znemožňuje drahám a Siemensu dodávku 16 railjetů podepsat od minulého týdne. Možnost nákup uskutečnit trvá jen do konce září. ČD podaly proti rozhodnutí úřadu rozklad. Spor ohledně dodávek vlaků pro ČD se ale stupňuje. Společnost Škoda Transportation minulý týden podala další stížnost na postup ČD.

Centrum pro efektivní dopravu si teď chce stěžovat na posudek u rektora ČVUT. Navíc někteří železniční zaměstnanci spustili petici, která má nákup Railjetů podpořit. Umístili ji na web s adresou www.bezkecu.cz. „Rozhodli jsme se na základě současného vozového parku ČD. Dneska jezdíme v hodně starých vlacích a teď je šance to změnit,“ myslí si strojvedoucí Petr Cejnek a dodává: „Podpisy budeme sbírat do konce srpna a potom petici odevzdáme na Úřad na ochranu hospodářské soutěže.“

Centrum pro efektivní dopravu je občanské sdružení, které vzniklo v roce 2009. Mimo jiné pořádá konference a vydává publikace s dopravní tematikou. Předsedou správní rady centra je Pavel Adámek, dlouholetý pracovník Dopravního podniku hlavního města Prahy a Českých drah, centru šéfuje Petr Šlegr, někdejší náměstek ministra dopravy a předseda řídicího výboru Českých drah.