Praha láká růžové turisty

Praha – Nemají děti, mají solidní příjem a jsou ochotní cestovat a utrácet. Gayové a lesby jsou tedy ideální cílovou skupinou cestovních kanceláří. Praha je navíc jednou z jejich oblíbených destinací. Někteří odborníci na cestovní ruch dokonce naši metropoli nazývají středoevropskou Mekkou gayů. Specializované sauny, kluby, hotely a cestovní kanceláře tu homosexuály lákají s otevřenou náručí.

Růžoví turisté, jak se občas homosexuálům říká, jsou skutečně lukrativními zákazníky. „Odhadujeme, že k nám každoročně přijíždí až půl milionu gayů, kteří u nás utratí osm až deset procent z celkových příjmů. To znamená, že u nás utratí devět až deset miliard korun,“ počítá analytik cestovního ruchu z Mag Consulting Jaromír Beránek. Není se proto čemu divit, že se snaží podnikatelé dělat vše proto, aby se tady takovým návštěvníkům líbilo.

Ředitel odboru výzkumu trendů a inovací Czech Tourism Mojmír Mikula:

0„Jsou to lidé, kteří jsou nároční a Českou republiku vnímají jako tolerantní zemi. Osobně se domnívám, že je to tím, že jsme hodně ateistická země, že jsme měli minulost spojenou se socialismem a už v době toho socialismu taky existovaly podniky otevřené jen pro homosexuály, a dokonce homosexualita definovaná jako nemoc a tedy tolerovaná, zde byla dříve než ve většině evropských zemí.“


Po Praze jedině s aplikací Gay Prague

Od letošního května homosexuálům, kteří vlastní chytré telefony, pomáhá s orientací v Praze nová aplikace Gay Prague. Na mapě totiž vyznačuje téměř třicet podniků, které jsou jednoznačně určené gayům. Nejvíce takových míst naleznou na Vinohradech. Podle slov samotných homosexuálů jsou taková místa příjemná, cítí se tam více uvolnění. „V České republice existuje síť toho, co označujeme gay-friendly hotely. To znamená ta základna, do které ti gayové a lesby skutečně mohou s klidným pocitem přijet a vidí, že o ně bude postaráno, že nebudou nějak dotazováni a že mohou být naprosto v klidu,“ tvrdí ředitel odboru strategie a marketingové komunikace Czech Tourism Marek Mráz.

První ročník festivalu Prague Pride a politické potyčky, které ho doprovázely, navíc Praze udělaly ohromnou reklamu. Přilákal totiž tisíce lidí a podnikatelé zaměření na gay-komunitu měli žně. Ve světě ale gay-byzyns nabírá daleko větších obrátek. Například hotel Marriott v New Yorku nabízí speciální gay-balíčky, síť autopůjčoven Avis láká na slevovou gay-kartu, v Austrálii plánují stavět zářízení pro homo a bisexuální seniory a funguje i svatební gay-turistika

Pořadatel festivalu Czeslaw Walek:

0„My jsme si se skupinou přátel řekli, že je čas, aby Praha vyšla do ulic a oslavovala respekt a toleranci a myslím, že rok 2011 je dobrým rokem pro takovou pride a je vidět z posledních dnů, že ta tolerance je křehká a že je vhodné, abychom v těch ulicích byli.“


Praha gayům a lesbám kromě rozmanitých služeb nabízí i anonymitu, kterou v menších městech a na vesnicích postrádají. „Ten životní styl tu bude volnější, tolerantnější. Spousta kluků, kteří nejsou z Prahy, tak sem můžou přijít a tady se chytnout poprvé za ruku bez toho, aby se báli, že se za nimi lidé budou ohlížet,“ tvrdí jeden z gayů. Zatím gay-služby a anonymitu Prahy nejvíce vyhledávají návštěvníci z Německa a Nizozemska. „Ten trend do budoucna je takový, že Praha se stane velkou gay-destinací,“ předpovídá ale velkou budoucnost metropole majitelka cestovní agentury GL Holiday Helena Kocourková.

V Česku je sice uzákoněno registrované partnerství gayů a leseb, k nejliberálnějším státům ale nepatří. Například Kanada, Nizozemsko nebo Španělsko šly tak daleko, že umožnily homosexuálním párům dokonce adoptovat děti. Na opačné straně spektra stojí státy jako Nigérie, Pákistán, Saúdská Arábie nebo Súdán, kde se homosexualita trestá smrtí.