Slevový gigant Groupon žije příliš rozmařile

New York – Do svízelné situace se dostal americký slevový gigant, server Groupon. Za poslední čtvrtletí přišel zhruba o 200 milionů dolarů, a to zejména kvůli nedodržování termínů, do kdy má splácet peníze firmám, pro které kupony prodává. Pokles navíc přichází ve chvíli, kdy firma dokončuje přípravy pro vstup na burzu.

Hotovost Grouponu se díky 60denní splatnosti firmám v jednu chvíli dostává vysoko do plusu, ale po nutných splátkách opět hluboko padá. Pro budoucí investory je tak účetnictví firmy velmi nepřehledné. „Pokud neprodá další kupóny, tak vlastně nemusí mít dostatečně silnou cash, aby stačila splatit veškeré závazky,“ dodává ředitel pro privátní klientelu společnosti Wood & Company Roman Koděra.

S prodejem kupónu by přitom Groupon neměl mít problémy; počet odběratelů slevových voucherů totiž ze poslední rok vzrostl o 70 milionů, a firma by tak měla mít zaručený dostatečný přísun kapitálu i pro případné IPO na newyorské burze.

„Pokud se investoři podívají, tak na začátku léta proběhlo IPO společnosti Pandora – což je satelitní a internetové rádio, které od svého vzniku nevidělo ani cent, takže je neustále ve ztrátě a přesto poptávka po jeho akciích byla,“ podotknul Koděra.

Firmě nepomáhá ani její rozmařilost; masivní investice do reklamy (jen za reklamní spot během superbowlu zaplatil Groupon přes 3 miliony dolarů) a štědré odměny managementu totiž dosahují třetiny celkového obratu firmy.