Tuzemské lihovary se stále více prosazují v zahraničí

Praha - Vizovické likérce Rudolf Jelínek v letošním prvním pololetí vzrostly tržby meziročně o 26 procent na 150 milionů korun. Firma za prvních šest měsíců ve srovnání se stejným obdobím loňského roku přibližně dvojnásobek. Jeden z největších světových výrobců ovocných destilátů je však na českém trhu výjimkou. Lihovarnický trh totiž už třetím rokem v celkových číslech klesá - letos podle odhadů šéfa Unie Výrobců a dovozců lihovin bude až o 5%. Tuzemští výrobci se proto snaží víc prosazovat svoje značky na jiných trzích, například ve Spojených státech, Asii nebo Jižní Americe.

Likérka Rudolf Jelínek vykupuje ročně zhruba 120 tisíc tun ovoce. Nyní navíc dokončuje nákup130 hektarůpozemků v Chile, kde hodlá pěstovat hrušky pro svojí pálenku. I přes obrovskou vzdálenost od domácích Vizovic, se jim prý takový krok vyplatí. „Vedle Jihoafrické republiky nebo Argentiny je Chile velký dodavatel hrušek. Stabilní podnikatelské prostředí a možnost odkoupení největšího destilátu v Chile byl hlavní důvod, proč jsme v Chile,“ dodal generální ředitel Pavel Dvořáček.

Firma v Česku zaměstnává přibližně 100 lidí, celkově v průměru kolem 170, protože další pracovníky má například v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a v Chile. Koncem červenceJelínekoznámil, že přesune sídlo celého holdingu R.JelínekGroup do Nizozemska.

Výroba lihovin
Výroba lihovin

V prvním půlroce společnost vydělala přes 8 milionů korun před zdaněním, z toho přes polovinu ve Spojených státech. Na americkém kontinentu se daří i světovému výrobci lihovin Irish Distillers, do jehož skupiny patří i karlovarská Becherovka. Do sousedního Slovenska a na Asijské trhy se pro změnu snaží probojovat plzeňský Božkov.

Spotřeba alkoholu v Česku nijak výrazně neklesá. Na hlavu zde vypije každý v průměru 10 litrů čistého lihu. Podle lihovarníků ale lidé stále častěji sahají po levnějších značkách a krabicovým vínům.