Slibům autobazarů o ujetých kilometrech věřit nemůžete

Praha – Na tom, že autobazary klamou zákazníky, se nic nemění. Důvodem k důvěře nesmí být ani tvrzení, že kontrolují počet skutečně najetých kilometrů, ani nejrůznější certifikáty. Často totiž autobazary certifikáty vůbec nemají nebo zákazníka schválně neupozorní na některé nedostatky – například, že reálný stav tachometru nelze ověřit. Taková věta se může skrývat například někde ve smlouvě. Po českých silnicích podle odhadů tak jezdí až čtyřicet procent aut se stočenými tachometry.

I v případě, že zákazník nabude dojmu, že je automobil prověřen, je lepší si jej nechat prověřit znovu - někým nezávislým. Autobazary totiž sice často dávají záruky na ujeté kilometry a provedenou kontrolu, to ale nemusí nic znamenat. „Některé bazary se ohánějí tím, že u nás kontrolují například původ vozidla a zaměňují to s kontrolou najetých kilometrů,“ tvrdí Petra Štumpfová ze společnosti prověřující vozidla Cebia.

Aleš Zich ze společnosti prověřující vozidla Auto AZ Consulting:

„To, že uvádějí, že prověřují všechna vozidla, ještě neznamená, že všechna vozidla tím prověřením projdou.“


Některé autobazary navíc objevené nedostatky zákazníkovi neprozrazují. „Pokud to vozidlo nějakým způsobem někdo chce zmanipulovat a to vozidlo dobře připraví, tak si myslím, že je velký problém to poznat,“ vysvětluje navíc soudní znalec v oboru odhadů motorových vozidel Zbyněk Hozák.

„Pokud u některého vozu skutečně nelze garantovat najeté kilometry, tak je zákazník na tuto skutečnost upozorněn a je jen na jeho zvážení, zda bude mít o vůz zájem i v těchto případech,“ napravuje ale reputaci autobazarů šéf komunikace jednoho z nich Jan Řepa. U takových aut se ale můžou problémy objevit až po uplynutí reklamační lhůty.

Při nákupu ojetého auta přičtěte 200 tisíc kilometrů

Nejčastěji jsou tachometry stočené o sto až dvě stě tisíc kilometrů. Najdou se však i případy, kdy ubude z tachometru dokonce 580 tisíc kilometrů. Zákazník by se navíc neměl upínat pouze na slova, která slyší od prodejce. Často totiž při koupi ojetého vozu může narazit na záludnost i ve smlouvě. Autobazary v ní občas uvádějí, že počet skutečně ujetých kilometrů nemusí odpovídat údaji na tachometru. To potom velmi komplikuje případnou reklamaci.